Hopp til innholdet

Teknikk i Balanse – en praksisording som skaper framtidens sceneteknikere

Hvordan føles det å stå bak et lysshow som blåser publikum av banen? Eller å kjenne på mestringen når du får scenelyden til å sitte for en konsert du selv har vært med å rigge? For deltakerne i praksisprogrammet Teknikk i Balanse handler det ikke bare om kabler og kontakter – det handler om identitet, fellesskap og muligheten til å forme en mer mangfoldig teknikerbransje. I år deltok 20 teknikere fordelt på tolv festivaler!

 



Kulturrom har tatt en prat med praktikantene om opplevelsene deres i prosjektet Teknikk i Balanse, og hvilke tips de vil gi til andre som er nysgjerrige på lyd- og lysbransjen.

Sofie Lødding rigger scenen før konsert på Sommernatt i Tromsø. Foto: Daniel Lilleeng

Sommernatt (Tromsø)

Sofie Lødding

Hvorfor ville du være med på Teknikk i Balanse?

– Jeg har alltid hatt stor nysgjerrighet rundt sceneteknikk, og alltid tenkt at det var et stort skummelt monster som var utfordrende og forstå å sette seg inn i. Til tross for en liten teknisk innsikt i bakgrunn har det alltid vært fascinerende å observere teknikere og alt som skal til for å skape et komplett show.     
 

Hvorfor er det viktig med kjønnsbalanse i teknikerbransjen?

Det er viktig med kjønnsbalanse for å fremme likestilling og mangfold, og spesielt i en bransje som er veldig mannsdominert, og jeg tror det derfor har vært litt vanskelig å involvere seg.
  

Hvordan tror du man kan inspirere flere kvinner, ikke-binære og transpersoner til å jobbe i bransjen?

Jeg mener selv kjønnsbalanse og mangfold er en kilde til rekruttering og skaper mulighetsrom for flere, da det er flere å kunne se opp til og til en viss grad identifisere seg med, og bransjen blir mindre «skummel» enn det den tidligere har vært.  

Mitt største tips for andre som ønsker å jobbe med sceneteknikk er å spørre! Jeg opplever selv at bransjen er utrolig interessert i å lære opp nye folk, og ønsker et større mangfold. 

 

Hva er det med sceneteknikk som gjør at du vil fortsette å jobbe med dette?

Det gøyeste jeg vet er å utfordre meg selv, kjenne på utvikling og mestringsfølelse, og Audionor har definitivt klart å vekke en større tekniker i meg! 

Kristine Ryeng Gjersvik (t.v.) og Linda Johnsen i front of house på Øyafestivalen. Linda Johnsen hadde praksisplass på Øyafestivalen i 2022 gjennom Teknikk i Balanse. I dag har hun ansvaret for lysteknikken på Hagen-scenen under samme festival. Foto: Johannes Andersen

Øyafestivalen (Oslo)

Kristine Ryeng Gjersvik

Hvorfor ville du være med på Teknikk i Balanse?  

Jeg hadde nettopp deltatt i lyd- og lyskurs arrangert av AKKS Stavanger, og ønsket å videreføre kunnskapen jeg hadde fått på de kursene, og få lære mer om spesielt lysteknikk. Kursene var veldig grunnleggende og interessante, men jeg ønsket mer hands-on erfaring, og bli kjent med flere folk fra yrket.

 

Er det noe spesielt kult du vil trekke frem med praksisen?  

Å få lov til å trykke på lysbord og lage lysshow til konserter under ØYA var med det første ekstremt nervepirrende, men etter jeg hadde gjort det første gangen og kom mer inn i det, og ble mer selvsikker, var det bare gøy. Lysteknikk lar meg være kreativ!

Å kunne se responsen til publikum som danset med var veldig givende.  

 

Hvorfor er det viktig med kjønnsbalanse i teknikerbransjen?  

Jeg har hørt fra en del kvinnelige, ikke-binære og transkjønnede artister, spesielt unge og nye, at de synes det kan være litt skummelt å si sin mening eller komme med spesifikke ønsker hvis de er i et rom med bare mannlige teknikere og stagehands. Forhåpentligvis i et mer balansert rom er alle komfortable med å kommunisere åpent med hverandre, uten frykt for å føle seg dømt, sett ned på, eller å ikke bli tatt seriøst.  

 

Hvordan tror du man kan inspirere flere kvinner, ikke-binære og transpersoner til å jobbe i bransjen?  

Synlighet! Lysteknikk er noe alle kan gjøre, så lenge man er interessert i liveshow, og har en moderat forståelse for elektroniske saker. Det er ingen grunn til at dette skal være et mannsdominert yrke. Jeg tror kanskje folk ikke har sett slike som seg selv i denne jobben før, så det har ikke gått opp for dem at dette faktisk er en mulighet for dem også. Det var i hvert fall litt sånn for meg. 

 

 Har du noen råd til folk som kanskje er en lys- eller lydteknikerspire i magen?  

Se om noen plasser i din by tilbyr gratis kurs i lyd- eller lysteknikk. Det er også en del typiske studentplasser som tilbyr muligheten til å jobbe frivillig som tekniker, uansett erfaringsnivå. Gjerne send mail til ulike selskaper som driver med sceneteknikk og spør om de har mulighet til å ta inn en praktikant, eller om du bare kan skygge dem litt for å få erfaring.

 

Har praksisperioden gjort deg mer eller mindre gira på å jobbe med sceneteknikk?  

Mye mer gira! Etter denne uka har jeg søkt på ulike plasser som frivillig i lysteknikk i Bergen, blant annet Det Akademiske Kvarter og Hulen. Forhåpentligvis kan jeg gå videre til å jobbe frilans, eller for et selskap. 

Elisabeth Ryvoll (t.h.) og Sofia Rui Lindheim på Malakoff-festivalen i Nordfjordeid. Foto: Malakoff

Malakoff (Nordfjordeid)

Sofia Rui Lindheim

Hvorfor ville du være med på Teknikk i Balanse?  

Storkoste meg på Malakoff! Grunnen til at jeg søkte Teknikk i Balanse var fordi jeg ønsket å se hvordan en lystknikker jobber under festival, samt å få være med på hele prosessen fra opprigg til nedrigg. 

 

Er det noe spesielt kult du vil trekke frem med praksisen?  

Jeg syntes det var ekstra gøy å få lov til å trykke litt lys på noen av konsertene. Det var litt skummelt og føltes ut som mye ansvar, men var veldig gøy. Det var også interessant å snakke med de forskjellige teknikerne fra CT og høre litt hvordan de havnet i bransjen og hvordan de syntes det var å jobbe som tekniker.

 

Hvorfor er det viktig med kjønnsbalanse i teknikerbransjen?  

Jeg tenker at det kan være viktig for å skape et mer inkluderende miljø for alle. På Malakoff var det for eksempel bare en kvinnelig tekniker fra CT. Jeg spurte henne om hvordan det var å jobbe i et så mannsdominert yrke, og hun svarte at det varierer veldig, noen steder er det mer guttastemning enn andre steder.  

 

Hvordan tror du man kan inspirere flere kvinner, ikke-binære og transpersoner til å jobbe i bransjen?  

– Jeg tror det kan være lurt å promotere for folk at det er en mulighet å bli teknikker. På Malakoff snakket jeg med en om at dette er en jobb som finner deg, du finner ikke den. Tror ikke det er så mange som tenker over at dette er en jobb man kan ha. Det er også viktig å ha en arena der man kan lære. 

 

Har du noen råd til andre som kanskje har en liten lys- eller lydteknikerspire i magen? 

Et råd fra meg er å bare hoppe i det! Ha en god innstilling og still masse spørsmål 

– Jeg syntes det var ekstra gøy å få lov til å trykke litt lys på noen av konsertene. Det var litt skummelt og føltes ut som mye ansvar, men var veldig gøy.

Malakoff (Nordfjordeid)

Elisabeth Ryvoll

Er det noe spesielt kult du vil trekke frem med praksisen?  

– Å reise til ein ny plass eg ikkje hadde vore før, sjå korleis ein riggar lyd på ei stor utandørsscene.

 

Har du noen råd til folk som kanskje er en lys- eller lydteknikerspire i magen? 

– Oppsøk din lokale aktør og meld din interesse. Ein må rett og slett trenge seg litt på lyd og lysbransjen!

  

Hva er det med sceneteknikk som gjør at du vil fortsette å jobbe med dette? 

– Det å få jobbe med livemusikk på nært hald, og få den beste konsertoppleving lydmessig.

Silje Fuglaas (t.h.) og Embla Mortensen var praktikanter på Ravnedalen Live i Kristiansand. Foto: Jonas Eikeland

Ravnedalen Live (Kristiansand)

Embla Mortensen

Hvorfor ville du være med på Teknikk i Balanse?  

Som ny innen lydteknikk har jeg stor interesse for all kunnskap og erfaring som kommer min vei. Teknikk i Balanse virket som et utmerket tilbud, det er nok neppe man lærer mer av enn å være del av et teknikerteam hvor man lærer gjennom å gjøre.  

 

Er det noe spesielt kult du vil trekke frem med praksisen?  

Jeg synes det var veldig interessant å bli introdusert til de forskjellige rollene lydteknikerne hadde, og forstå hva hver og en av dem betydde for helheten av det lydtekniske på festivalen. Det var mye kompetanse og læring å hente hos dem, som ga meg innblikk i hva det vil si å jobbe med monitor, FOH, linje og frekvens.  

 

Hvorfor er det viktig med kjønnsbalanse i teknikerbransjen?  

Jeg tenker at det kan være viktig for å skape et mer inkluderende miljø for alle. På Malakoff var det for eksempel bare en kvinnelig tekniker fra CT. Jeg spurte henne om hvordan det var å jobbe i et så mannsdominert yrke, og hun svarte at det varierer veldig, noen steder er det mer guttastemning enn andre steder.  

 

Hvordan tror du man kan inspirere flere kvinner, ikke-binære og transpersoner til å jobbe i bransjen?  

Kjønnsbalanse, og generelt mangfold, i teknikerbransjen tror jeg ville ført til mer kunnskap, flere perspektiv og bredere kompetanse som kunne utfordret og utviklet yrket ytterligere. Jeg tror også at ved å ha mer representasjon for dem som ikke er menn i teknikerbransjen, ville føre til en større interesse hos unge kvinner og ikke-binære, samt en større trygghet for dem, ettersom å ta del i et mannsdominert felt kan virke såpass truende at noen velger å snu ryggen til, til tross av deres iboende interesse for faget.  

 

Hvordan tror du man kan inspirere flere kvinner, ikke-binære og transpersoner til å jobbe i bransjen?  

Å fortsette med tilbud av samme sort som Teknikk i Balanse er nok viktig for å inkludere og introdusere dem som ikke er menn til sceneteknikk. Jeg tror også mye av makten ligger hos dem som er i teknikerbransjen. Gjennom det jeg har hørt ble mange teknikere, og generelt mange som jobber med kultur, introdusert og utdannet i yrket sitt gjennom andre teknikere som tok dem imot og tilbød dem kunnskap. Det er også slik jeg ble introdusert til lydteknikk, og jeg tror at hvis teknikere har et ekstra øye åpent for kvinner, ikke-binære og transpersoner som viser engasjement for faget, og tar seg tid til å invitere dem inn i miljøet, vil det ha en positiv innvirkning på kjønnsbalansen. 

 

Hva er det med sceneteknikk som gjør at du vil fortsette i dette feltet?   

Som musikk-fan er lydteknikk en drøm av et yrke. Slik jeg ser det er det ingen yrker som kommer nærmere på musikk enn lydteknikk. Jeg er også veldig glad i praktisk arbeid, å bruke kroppen, rigge og sette ting sammen. Lydteknikk er en god balanse mellom fysisk og mentalt stimulerende arbeid, hvor alle sanser er nyttige og tas i bruk. Teknikerbransjen er også en bransje med mange veldig fine folk, så langt har mine møter med teknikere vært utelukkende positive. Det er ofte mennesker som er veldig villige til å dele det de kan og viser tydelig engasjement for faget sitt. De er ofte også ganske rare, og det er jo bare bra! 

– Det ga meg følelsen «her hører jeg hjemme.» Og når min første lysrigg er for stjerner som bl.a. Maria Mena og Astrid S, så er det klart det gir mersmak! Virkelig starting on a high!

Ravnedalen Live (Kristiansand)

Silje Fuglaas

Hvorfor ville du være med på Teknikk i Balanse?

Det hørtes ut som en fin mulighet til å prøve ut noe jeg har vært nysgjerrig på.     

Er det noe spesielt du vil trekke frem som ekstra gøy eller interessant fra praksisperioden?   

Det var veldig gøy å få jobbe med så mange flinke teknikere. Både de som jobbet på festivalen, men også de som reiste sammen med artistene. Alle oppgavene og samarbeidet mellom forskjellige teknikere som kreves for å lage et bra show er ikke noe man er klar over når man er vant til å være på konsert som publikum, så det var veldig kult å få være en del av. 
 

Hvorfor er det viktig med kjønnsbalanse i teknikerbransjen?

Fordi det er en dødskul bransje, og mangfold kan bare gjøre den enda kulere! 
  

Hva er det med sceneteknikk som gjør at du vil fortsette å jobbe med dette?

Det ga meg følelsen «her hører jeg hjemme.» Og når min første lysrigg er for stjerner som bl.a. Maria Mena og Astrid S, så er det klart det gir mersmak⭐️ Virkelig starting on a high!

Maria Johanne Liabø (t.h.) og Alexandra Hellenes Revold rigger på Mablisfestivalen i Stavanger. Foto: Jarle Strønstad

Mablisfestivalen (Stavanger)

Maria Johanne Liabø

Hvorfor ville du være med på Teknikk i Balanse?  

Jeg ville bli med i Teknikk i balanse for å møte andre i bransjen, få mengdetrening og i det hele tatt lære om hvordan en festival rigges opp, kjøres og rigges ned igjen. 

 

Hvorfor er det viktig med kjønnsbalanse i teknikerbransjen?  

Kjønnsbalanse i teknikerbransjen er viktig fordi det gir et større mangfold og kan skape bedre løsninger. Når både kvinner og menn er representert, får man ulike perspektiver som styrker gruppa. I tillegg trengs flere rollemodeller for å inspirere unge, og bransjen trenger flere fagfolk. En mer balansert bransje gir både bedre arbeidsmiljø og et sterkere samfunn. 

 

Har du noen råd til folk som kanskje er en lys- eller lydteknikerspire i magen?  

Bare gjør det! Min erfaring er at alle er veldig åpne og nysgjerrige på praktikanter som kommer. Teamet som tok meg imot var veldig inkluderende og engasjert i å lære bort faget sitt. Ingen spørsmål er dumme, til og med for de uten kjempemye erfaring fra før.   

 

Hva er det med sceneteknikk som gjør at du vil fortsette å jobbe med dette?  

Det er så varierte arbeidsoppgaver. Man kan være både kreativ og være «hands on». Det er veldig sosialt og man får brukt hodet til å finne gode løsninger sammen med andre.    

Mablisfestivalen (Stavanger)

Alexandra Hellesnes Revold

Er det noe spesielt du vil trekke frem som ekstra gøy eller interessant fra praksisperioden?  

Å få rigget utstyr på en større scene var nytt for meg, og jeg synes det var spennende å observere hvordan man «tuner» PA ved hjelp av mikrofoner.

 

Hvorfor er det viktig med kjønnsbalanse i teknikerbransjen?  

Det vil lønne seg med kjønnsbalanse for å øke muligheten for kvinner til å komme inn i alle ledd i musikkindustrien. I tillegg vil økt kvinneandel i teknikerbransjen bidra til at unge kvinner får rollemodeller av eget kjønn. Kanskje man da vil bidra til økt likestilling i bransjen, også på sikt.

 

Hvordan tror du vi kan inspirere flere kvinner, ikke-binære og transpersoner til å velge denne retningen?

Dette tiltaket jeg nå har fått muligheten til å være med på har utvilsomt inspirert meg iallefall. Som jeg også nevnte tror jeg at økt kvinneandel i bransjen vil gi unge jenter og kvinner rollemodeller de kan strekke seg etter. Miljøet vil også bli påvirket av at det er kvinner slik vi har sett det i forsvaret. Forsvaret har hatt vervekampanjer med stort hell ift. kvinner, kanskje dette er en vei å gå for denne bransjen også?

 

Har du noen råd til folk som kanskje er en lys- eller lydteknikerspire i magen?  

Jobb frivillig i alle mulige sammenhenger, bli kjent med aktuelle aktører, vis at du virkelig er interessert.

  

Thea Moen Johansen ved miksepulten på Hagen-scenen på Øya. Foto: Johannes Andersen

Øyafestivalen (Oslo)

Thea Moen Johansen

Hvorfor ville du være med på Teknikk i Balanse?  

Jeg ønsket meg mer hands on erfaring og så det som en god mulighet for dette. Jeg hadde heller aldri vært med som crew under en større festival før, så det var veldig spennende å få være med på. 

 

Er det noe spesielt du vil trekke frem som ekstra gøy eller interessant fra praksisperioden? 

Det var kult å få innblikk i rutiner, workflow og rollefordeling bland crewetscena. 

 

Hvorfor er det viktig med kjønnsbalanse i teknikerbransjen?  

Det er viktig meg kjønnsbalanse i teknikerbransjen av samme grunn som alle andre steder. Jeg tenker det ikke skal være noen grunn til at man ikke velger en bransje basert på kjønn. For å inspirere flere til å velge retningen tror jeg en stor faktor er å syneligjøre et mangfold i praksis i dette yrket, noe teknikk i balanse bidrar godt til. 

 

Har du noen råd til folk som kanskje er en lys- eller lydteknikerspire i magen?  

Go for it  

 

Hva er det med sceneteknikk som gjør at du vil fortsette å jobbe med dette?  

Jeg synes det som skjer bak scena er ev veldig spennende del av produksjonen og jeg liker veldig godt denne måten å ta del i det på.    

Thea Moen Johansen (t.h.), Henriette Mikkelsen og Eline Abrahamsen (t.v.) var alle praktikanter på Øyafestivalen. Foto: Johannes Andersen

Øyafestivalen (Oslo)

Henriette Mikkelsen

Er det noe spesielt du vil trekke frem som ekstra gøy eller interessant fra praksisperioden? 

Jeg har jo for det meste erfaring fra teater, så det å se både hvor likt og hvor annerledes prosessene er har vært veldig gøy, og lærerikt. Hovedsakelig så syntes jeg at selve rigginga er morsomt, så jeg koste meg ekstra mye under rigginga på tirsdagen. Jeg fikk også et lite kræsjkurs i hvordan man kan programmere effekter og cues til konserter hvor man ikke nædvendigvis kjenner til materialet fra før av.

 

Hvorfor er det viktig med kjønnsbalanse i teknikerbransjen?  

Det viktigste med kjønnsbalanse i teknikerbransjen er å kunne skape et rom hvor alle føler seg både trygge og velkomne. Jeg har selv vært i situasjoner hvor jeg har følt meg ukomfortabel med kun menn på arbeidsstedet, det er ikke veldig gøy. Dette er ikke for å si at menn i seg selv gjør meg ukomfortabel, men det kan føre til at man føler seg annerledes, som om man ikke hører til og at man blir forskjellsbehandlet. Det synes ikke jeg er greit. Med en god balanse forsvinner gjerne roten til disse engstelsene. 

 

Hvordan tror du vi kan inspirere flere kvinner, ikke-binære og transpersoner til å velge denne retningen?   

Først og fremst så er det viktig at man viser at det er mulig for de som ikke identifiserer seg som mann å kunne bli med i bransjen, og kunne yte av det. En tekniker blir ofte tenkt å være en mann, gjerne ubevisst, fordi det rett og slett er normen. Med Teknikk i balanse så viser man at det går an, og dere går inn for å gjøre praksisperioden så komfortabel og lærerik som mulig, og gir oss muligheten til å knytte kontakter og ufarliggjøre situasjonen. Det er inspirerende.  

Ikke overtenk det. Har du muligheten til å prøve deg, gjør det! Det er uendelige måter å tilegne seg erfaring som tekniker, det handler bare om å finne dem. Gjør research, ta kontakt med folk og hiv deg ut i det. Du kommer ikke til å angre.  

Øyafestivalen (Oslo)

Eline Abrahamsen

Er det noe spesielt du vil trekke frem som ekstra gøy eller interessant fra praksisperioden? 

–  Jeg er evig glad for at jeg jobbet på en av de mindre scenene. Det gjorde at jeg kunne lære mer av de jeg jobbet med, siden vi hadde ansvaret for de fleste bandene som var på scenen. 

 

Har du noen råd til andre som kanskje har en liten lys- eller lydteknikerspire i magen?   

–  Bare gjør det, men vær klar over at det blir ofte lange dager. I etterkant så vil du ikke huske hvor lange dagene var eller at du var sliten. Du sitter igjen med alle minnene og opplevelsene. Alt i alt, så vil jeg si at så lenge du er interessert og er en ja-person så vil man komme seg langt. Det er heller ikke nødvendig å kunne utrolig mye før man starter. 

 

Har praksisuken gjort deg mer eller mindre gira på å jobbe med sceneteknikk?   

–  Jeg tok denne praksisen for å dobbeltsjekke at det var lydteknikk jeg ville jobbe med og etter Øya-festivalen så vet jeg at det er hva jeg ønsker å jobbe med. 

 

Hva er det med sceneteknikk som gjør at du vil fortsette i dette feltet?   

–  Jeg har alltid drevet med teater og stått på scenen og de siste årene har jeg vært på x antall konserter. Det var da jeg begynte å bli interessert i lydteknikk for konserter. Jeg vil gi tilbake den opplevelsen som jeg selv har når jeg er på konserter. Det hjelper også at jeg er veldig glad i musikk generelt. 

 

Alexandra Nagarajah i FOH på Buktafestivalen. Foto: Daniel Lilleeng

Buktafestivalen (Tromsø)

Alexandra Nagarajah

Hvorfor ville du være med på Teknikk i Balanse?

–  Eg ønsket å bli med på Teknikk i Balanse fordi eg elsker musikk bransjen der lyd og lys er veldig viktig, og eg så dette som en unik mulighet til å lære mer om feltet fra erfarne. Eg ønsket å være en del av en bevegelse som jobber for å fremme kjønnsbalansen i bransjen.   

 

Er det noe spesielt kult du vil trekke frem med praksisen?

–  En av de mest spennende opplevelsene fra praksisperioden var da jeg fikk være med på å rigge til et stort arrangement. Det var utrolig gøy å se hvordan alle elementene, fra lyssetting til lyd, kom sammen for å skape en helhetlig opplevelse.  

 

Hvorfor er det viktig med kjønnsbalanse i teknikerbransjen?

–  Kjønnsbalansen i teknikerbransjen er viktig fordi når folk med ulike bakgrunner og erfaringer jobber sammen, kan vi skape mer inkluderende og kreative opplevelser. Det bidrar også til å bryte ned de stereotypiske oppfatningene om hvilke yrker som er forbeholdt bestemte kjønn. 

 

Hvordan tror du man kan inspirere flere kvinner, ikke-binære og transpersoner til å jobbe i bransjen?

–  For å inspirere flere kvinner, ikke-binære og transpersoner til å velge denne retningen, tror eg det er viktig å vise frem rollemodeller fra disse gruppene så man ser at det er mulig for flere enn bare menn. Vi må også sørge for at det finnes trygge og inkluderende miljøer der de kan lære og utvikle ferdighetene sine.   

 

Guro Stakseng Lindvik gjør scenen klar på Over Oslo. Foto: Cato Ingebrigtsen

Over Oslo

Guro Stakseng Lindvik

Hvorfor ville du være med på Teknikk i Balanse?

–  Jeg ville bli med i Teknikk i balanse for å få mer forståelse for hva det innebærer å være lydtekniker og få mer praktisk erfaring på store scener og festival. Det som trakk meg mot lydteknikk i utgangspunktet var musikkproduksjonen og den kunstneriske biten av det, samt artistoppfølging og møter med mennesker med like interesser.  

 

Er det noe spesielt kult du vil trekke frem med praksisen?

–  Det var ekstra gøy å få være med å gjøre oppgaver som betydde noe og bli kjent med funksjoner jeg ikke visste så mye om bak scenen. Å se at man jobber så tett på artistene og kort vei til resultatet man ser utad var veldig spennende. Det er også veldig kult hvordan man får alt til i samarbeid. Det er så mye som skal på plass på kort tid, og det er veldig imponerende når så mange jobber sammen for å få det til å fungere.  

 

Hvorfor er det viktig med kjønnsbalanse i teknikerbransjen?

–  Jeg mener det er viktig med kjønnsbalanse i teknikerbransjen for å bedre problemløsning og arbeidsmiljø, og å ikke sette begrensninger til individer basert på kjønn. Da er det viktig at flere menneskegrupper er representert.

 

Hvordan tror du man kan inspirere flere kvinner, ikke-binære og transpersoner til å jobbe i bransjen?

–  Jeg tror vi kan inspirere flere kvinner, ikke-binære og transpersoner til å velge denne retningen ved at bedrifter viser at de ansetter flere kjønn, at de fremmer likestilling, at vi arbeider med synliggjøring av mangfold i bransjen generelt og holdninger til yrket innad i og utad av miljøet. 

 

Har du noen råd til andre som kanskje har en liten lys- eller lydteknikerspire i magen?  

–  Jeg ville meldt meg på kurs, studentforening, workshops, sett på jobber innenfor sceneteknikk som ikke alltid krever formell kompetanse for å komme tettere på yrket (f.eks. OsloKru) og selvfølgelig søkt Teknikk i balanse. Her får man muligheten til å arbeide tett på proffe som man kan spørre og lære av.

Jeg vil fortsette med sceneteknikk fordi jeg liker å være med på å skape noe større enn meg selv og arbeide tett på resultatet, og kunne være en allsidig arbeidstaker i kulturbransjen som kan håndtere alt som har med sceneproduksjon å gjøre.

Sandra Antonsen (t.h) og Thea Sofie Gledisch Stabell var begge praktikanter i lysteknikk på Lyse Netter i Moss. Foto: Kristianne Marøy

Ingeborg Bergem (t.h.) og Ingrid Klevberg Halvorsen var praktikanter på Førdefestivalen. Foto: Heidi Hattestein