Hopp til innholdet

SKAFFE TEKNISK RIDER (INFO OM BANDETS TEKNISKE BEHOV)

Den beste oppskrifta på hva man må ha klart til konsert får man i en teknisk rider. Ikke alle band har laga seg en teknisk rider, men du kan bruke eksempel: Teknisk rider The happy cats til å finne ut av bandets behov.
Dersom bandet ikke har inputliste er det lurt å lage en basert på info om hva de i bandet spiller.
Det man ofte får tilsendt da er en liste med hva de i bandet spiller f.eks Trommer, bass, gitar, keyboard og vokal.

I tillegg til instrumentlista er det viktig å få klarhet i:


  • Hvor mange er de, hvor mange synger og hvem av de synger.
  • Hvor mange tammer bruker trommisen?
  • Har de med tracks e.l i tillegg til instrumentene?
  • Har de med egen backline?
  • Bruker noen i bandet in ears eller skal alle bruke wedge
  • Har de en ønsket plassering på scena?

Dette er særlig nyttig å vite dersom de ikke har med egen backline og du må sette
den klar på forhånd. Det er også greit å vite så du kan planlegge hvor linjene fra
mikseren til scena skal gå og f.eks hvor sceneutleggene bør ligge om du har
tilgang på det.

Om du lager deg en inputliste og monitoroversikt får du svar på mange spørsmål:


  • Har jeg nok innganger på mikseren?
  • Har jeg nok mikrofoner og DI-bokser?
  • Har jeg nok stativer og kabler?
  • Har jeg nok utganger på mikseren til monitorer og PA?
  • Har jeg nok monitorhøyttalere?

HVA GJØR JEG DERSOM JEG FINNER UT AT JEG MANGLER UTSTYR?

Når du har mottatt det du trenger av info fra bandet og etablert en liste over behov kan det være du oppdager at du ikke har nok mikrofoner eller innganger på mikseren. Dette er en problemstilling man ofte havner i og det betyr ikke nødvendigvis at man må leie inn masse ekstra utstyr. Ofte er det lurt å se over om det er noe man kan kutte. Hva som er viktig å mikke opp er avhengig av sjangeren bandet spiller og rommet de skal spille i.

Du kan for å finne ut av hva du kan kutte av utstyr stille deg følgende spørsmål:

  • Hva er lydsterkt nok fra scena til at det vil bære til hele publikum uten oppmikking (F.eks El-gitar, trommesett, bass-gitar, blås).
  • Må jeg mikke opp basskabinettet eller er det nok med DI-boks? 
Ofte er det overhøring fra trommer inn i bassmikrofon og det vil for pop, rock og metall ofte være bedre å hente info fra en DI-boks enn en mikrofon. Da får du en renere basslyd med mye info i bunn som er viktig for disse sjangrene. For et jazzband kan det være viktigere å fange en naturlig basslyd og da vil det være mer fornuftig å prioritere mikrofon enn DI-boks dersom du må velge. I et jazzband spiller ofte trommis svakere og problemet med overhøring blir mindre enn f.eks i metall.Må jeg ha stereo DI eller kan jeg bruke mono? I noen tilfeller er det viktig at man forsterker begge sidene, f.eks keyboard med pianolyd eller svevende synter, mens det i andre tilfeller ikke er like viktig. Om du skal forsterke en trommepad med perkussive lyder eller en melodisynt er det ikke like viktig at det er i stereo.
  • Mye utstyr har en egen utgang beregnet for monobruk, ofte merket med Left (mono).
  • Dersom et band kommer med tracks kan det være lurt å sjekke hva som må være i stereo. Basslyder trenger sjeldent være i stereo, mens vokaleffekter ofte er miksa for stereobruk. Noen ganger kan basseffektene ha stereo-info, så det er lurt å sjekke med bandet hva som er tenkt før du kutter ned fra stereo til mono.
  • Må in ear-miksen være i stereo eller kan de bruke mono? Noen musikere er avhengig av stereo for å spille, mens andre ikke bruker det til annet enn click og trenger derfor bare mono. Sjekk med bandet hva som er greit. Dersom du ikke har nok utganger på mikseren kan det være at bandet foretrekker mono in ear enn at de må spille på wedger.
  • Skal virkelig alle kore? Ofte melder band inn at de trenger kormikker til alle. Dette er ikke alltid tilfelle og om du mangler innganger på mikseren kan du sjekke om det er like viktig at alle har mikrofon. Ofte er det snakk om enkle ting som at trommis skal rope et ord i én låt og da kan du argumentere med at det vil høres gjennom trommemikkene.
  • Trenger de egen mikrofon til melodikaen? Mange band har ofte forskjellige ekstrainstrumenter som de vil ha mikka opp. Disse kan i de fleste tilfeller dele mikrofon med vokalen. Det kan være lurt å sjekke disse på lydsjekk for å finne ut hvor nært mikrofonen de må spille for at det skal høres godt.
  • Må jeg mikke opp alle trommene?
  • For et jazzband vil det være viktigere å mikke opp hele settet med overheads enn at alle trommene er nærmikka. Jazztrommiser spiller ofte dynamisk og det er viktigere å kunne løfte detaljer fra alle trommene enn at basstromma er høy.
  • For et metallband vil det være viktigere med nærmikking enn overheads for å lage riktig lyduttrykk. Ofte spiller metalltrommiser såpass høyt på symbalene at du i et lite rom ikke har behov for oppmikking. Basstromme, skarp og tammer er en såpass viktig del av uttrykket at du må løfte de i PA for å få nok trøkk og riktig balanse.

PLANLEGGE TIDER FOR KONSERTDAGEN

Det er ofte andre enn lydtekniker som bestemmer tider for konsertdagen, men det kan være lurt å sjekke at de som setter tidene har beregna nok tid for deg til å få rigga opp utstyret og testa det før bandet kommer.

Om man ikke er veldig kjent på stedet og ting ikke er satt opp på forhånd kan det være lurt å beregne ekstra god tid.

Når musikerne ankommer må man ofte svare på spørsmål og følge opp behov bandet har og da er det mye vanskeligere å få gjort ferdig lydrigg. Det gir også usikkerhet for musikerne om anlegget ikke er testa på forhånd og du må feilsøke hvorfor anlegget ikke spiller. I tillegg tar det mye lengre tid å legge klar strøm og monitorer når bandet er igang med å rigge seg opp på scenen.

Pass allikevel på at du ikke har stående masse mikrofonstativer eller annet som kan være i veien når musikerne skal sette på plass utstyret sitt.

HVA BØR JEG TA MED PÅ JOBB?

  • Gaffa-teip (Hvit og sort, hvit er nyttig for å merke input på sceneutlegg/analogmikser osv)
  • Elektrikerteip (Nyttig for å feste sammen kabler som antennekabel o.l uten at utstyret blir klissete som med gaffateip)
  • Hodetelefoner (Er veldig nyttig for feilsøking under konserten dersom du lurer på hva som låter rart eller trenger å isolere inputene)
  • Talkback-mikrofon med bryter (TB-mik er viktig for kommunikasjon med bandet under lydsjekk. Det er tidsbesparende å ha en mik med bryter fordi du slipper å unmute kanalen med tb-mikken på hver gang du skal si noe.
  • Minijack-kabel til XLR (Ikke alle konsertsteder har en liggende og det er veldig greit å ha både for tuning av PA og innslipp- og utslippsmusikk. OBS: Ikke sett på phantom på minijacklinja dersom du ikke har DI-boks imellom).
  • Batterier (9V og AA)