Hopp til innholdet

Teknikk i Balanse er i gang!

Lyse Netter markerte i år starten på Kulturroms årlige satsning for å øke kjønnsbalanse og mangfold i det konserttekniske feltet. 21 praktikanter skal i ilden på 12 festivaler denne sommeren!

Foto: Kristianne Marøy

Teknikk i Balanse ble etablert av Kulturrom i 2013, og har siden den gang tilbudt et praksisprogram innen lyd- og lysteknikk som gir deltakerne verdifull erfaring på vei mot en karriere innen sceneteknikk. For litt over en uke siden gikk startskuddet for årets program under Lyse Netter i Moss, der en gruppe dyktige og engasjerte kvinner fikk praktisk opplæring under kyndig veiledning av profesjonelle teknikere.

Gjennom hele prosessen – fra rigging til nedrigg – fikk praktikantene et unikt innblikk i hva som kreves for å skape en magisk festivalopplevelse.

Og dette er bare starten! Med en vellykket gjennomføring på Lyse Netter i ryggen, gleder vi oss nå til å følge 21 praktikanter på 12 festivaler over hele landet denne sommeren.

 

Les mer om Teknikk i Balanse

 

Vi tok en prat med de to venninnene Thea Sofie Gledisch Stabell og Sandra Antonsen som begge var praktikanter i lysteknikk på Lyse Netter i Moss!  

 

Foto: Kristianne Marøy

Er det noe spesielt kult dere vil trekke frem med praksisen?  

Thea Sofie: I praksisen fikk jeg, sammen med praktikant og venninne Sandra, mulighet til å styre lys på Skamlyse Netters nattklubb! Etter at Sandra leste seg opp på programmering med det utstyret vi hadde, fikk vi satt sammen et kult lysshow. Det var veldig interessant å møte og få innspill fra fagfolk på en ny måte, samtidig som vi fikk prøve nytt utstyr. I stor grad opplevde vi å få mye ansvar selv, og dette bidro til å gjøre opplevelsen lærerik.

Sandra: Noe av det mest interessante og givende med praksisperioden var alle menneskene vi møtte. Vi fikk jobbe sammen med mange ulike personer – både profesjonelle og frivillige – og det ga oss innblikk i hvordan ekte samarbeid fungerer i praksis.
En annen ting som gjorde sterkt inntrykk, var tilliten vi fikk. Vi ble tatt seriøst, og fikk ansvar for oppgaver som virkelig betydde noe. Det gjorde at vi vokste både faglig og personlig. Å kjenne at noen stoler på deg, gir ekstra motivasjon og selvtillit.

Alt i alt gjorde menneskemøtene og tilliten vi ble vist praksisperioden til en opplevelse vi kommer til å huske lenge

 

Hvordan tror dere man kan inspirere flere kvinner, ikke-binære og transpersoner til å jobbe i bransjen? 

Sandra: Mange vet ikke hva sceneteknikk er, eller tror det er for komplisert. Ved å invitere ungdommer inn tidlig, tilby workshops og åpne dører til frivillig arbeid, kan vi gjøre det lettere å prøve seg uten å måtte kunne alt på forhånd.

Skoler, kulturhus og arrangører bør aktivt oppsøke grupper som er underrepresentert, og gi dem informasjon og muligheter. Mangfold skjer ikke alltid av seg selv – noen må ta det første initiativet.

Sandra Antonsen (t.v) og Thea Sofie Gledisch Stabell var begge praktikanter i lysteknikk på Lyse Netter i Moss. Foto: Kristianne Marøy

Har dere noen råd til folk som kanskje er en lys- eller lydteknikerspire i magen?  

Sandra: Mitt beste råd: hopp ut i det! Ikke vent på at noen skal spørre deg – ta initiativ selv. Finn ut hva som skjer i lokalmiljøet ditt, og ta kontakt med kulturhus, teatergrupper, konsertscener eller arrangører. De trenger ofte folk som vil lære, og det er en super måte å komme i gang på. Du lærer mest ved å prøve – og folk setter pris på entusiasme og pågangsmot.

 

Har praksisperioden gjort deg mer eller mindre gira på å jobbe med sceneteknikk? 

Thea Sofie: Etter å ha lært mye i praksisuken, går jeg mer selvsikker tilbake til kulturhuset i Horten. Jeg er absolutt mer gira, det er så mye man kan gjøre og lære med litt veiledning!