Hopp til innholdet

Fra sinnssykehus til pulserende samlingspunkt – Rotvoll Kunstnerkollektiv i Trondheim

På historiske Rotvoll i Trondheim har et gammelt sinnssykehus fått nytt liv som et pulserende kunstnerkollektiv. Med 69 kunstnere og en lang venteliste, har Rotvoll Kunstnerkollektiv blitt et unikt samlingssted for profesjonelle musikere og kunstnere som finner inspirasjon i fellesskapet og stedets rike historie.

Det regner tungt i det vi nærmer oss det ærverdige mursteinsbygget i Charlottenlund, øst i Trondheim. Området kalles Rotvoll, antakelig på grunn av alle røttene og stubbene som engang dekket grunnen her. Fra middelalderen og fremover har folk ryddet og dyrket området, og på 1800-tallet ble et asyl reist her for å gi sinnslidende tilgang til frisk luft og vakker natur. Nå, over et århundre senere, rommer bygget noe helt annet: Rotvoll Kunstnerkollektiv, et levende fellesskap for byens profesjonelle kunstnere.

Inne fra regnet møter vi to av kollektivet Rotvolls grunnleggere, Martin Smith og Morten Berger Stai. Martin, daglig leder og trommeslager, og Morten, kontrabassist og administrativ støttespiller, beskriver kollektivet som et samlingspunkt for kunstnere fra en rekke ulike fagfelt.

Om Rotvoll

Rotvoll Kunstnerkollektiv (RKK) er et arbeidsfellesskap for profesjonelle kunstnere i Trondheim, med hovedvekt på visuell kunst og musikk. Med sine 69 kunstnere er dette trolig det største kunstnerhuset i Norden som er åpent for søkere fra alle kunstarter. RKK har siden oppstarten i 2019 raskt etablert seg om en møteplass for det profesjonelle musikk- og kunstmiljøet i Trondheim. Lokalene leies og fellesverkstedet er organisert som et Samvirkeforetak med daglig leder og styre. De fikk 2 millioner kroner til bygging av 16 øvingsrom  og 60 000 til øvingsutstyr i 2021.

Morten Berger Stai (t.v) og Martin Smith. Foto: Are Lothe Kolbeinsen

Et profesjonelt fellesskap i vekst

Martin forteller om kollektivet som nå har 69 kunstnere og musikere tilknyttet, og en lang venteliste med primært musikere. 

Det finnes flere profesjonelle visuelle kunstfellesskap i Trondheim, men vi er de eneste som har et sted for musikere, sier han.

Den store etterspørselen skyldes at Trondheim ellers ikke har noen fellesskap som dette for profesjonelle musikere, i motsetning til flere visuelle kunstnerhjem som allerede eksisterer i byen.

Nesten 70 kunstnere har sin daglige arbeidsplass på Rotvoll. Foto: Lili Zaneta

Et stimulerende miljø

Selv om mange jobber isolert i egne rom, er det kaffepauser og lunsjer som skaper en atmosfære av fellesskap. Martin beskriver dette som en vesentlig del av dynamikken: 

Du går ut for en kaffepause, treffer andre, og plutselig oppstår ideer til nye samarbeidsprosjekter.

Det har vært en bevisst strategi å skape et miljø som gir folk stolthet over å være en del av Rotvoll, og Martin påpeker at dette fellesskapet av profesjonelle kunstnere ikke bare er unikt for Trondheim, men også sjeldent ellers i landet.

Lunsjpause i fellesrommet. Foto: Are Lothe Kolbeinsen

– Uten tilskuddet fra Kulturrom hadde vi ikke kunnet fortsette her

Organisasjonsstruktur og medansvar

Rotvoll Kunstnerkollektiv er organisert som et samvirkeforetak, der hver deltaker er medlem. «Hvordan kan du bidra til kollektivet?» er et viktig spørsmål for nye medlemmer, som forpliktes til å delta i arbeidskomiteer, enten det er PR, festivalarbeid eller styrearbeid. Slik skapes både engasjement og samhold, samtidig som medlemmene får en konkret rolle i å drifte fellesskapet.

I tillegg til arbeidsoppgaver og komitéansvar, har Rotvoll fokusert på å etablere lengre leieavtaler. Martin forklarer at kollektivets regler:

Permanente kontrakter og veldig lite residens. Vi har oppsigelsestid på tre måneder. Folk må bli.

Rotvoll har et bredt spekter av kunstutrykk innenfor veggene. Foto: Are Lothe Kolbeinsen

Finansiering og tilrettelegging for kunst

Veien til dagens kunstnerfellesskap startet da saksofonist og visuell kunstner Mette Henriette Martedatter Rølvåg så muligheten for å skape et tverrkunstnerisk miljø på Rotvoll. I begynnelsen var alt drevet på frivillig basis, men etter hvert har kollektivet mottatt betydelig tilskudd fra Kulturrom og andre lokale aktører. Dette har muliggjort oppgraderinger som lydisolering og tilpasning av rom til kunstneriske aktiviteter: 

Uten tilskuddet fra Kulturrom hadde vi ikke kunnet fortsette her.

Han forteller også at hele byggeprosessen ble nøye fulgt opp av en arkitekt for å unngå budsjettoverskridelser. Totalt har Rotvoll brukt 3,1 millioner kroner på byggingen, hvorav rundt 2 millioner kom fra Kulturrom.

Morten og Martin har et administrativt ansvar på Rotvoll. Men i hovedsak er de utøvende musikere. Foto: Are Lothe Kolbeinsen

Samarbeidsprosjekter og festivaler

Rotvoll er også et sted for unike samarbeidsprosjekter. Et eksempel er prosjektet Taste of Sound, der to billedkunstnere og to kokker samarbeidet om en eksperimentell forestilling med både smaks- og lydelementer. Rotvoll Kunstnerkollektiv arrangerer også en årlig festival som gir leietakerne muligheten til å vise frem prosjekter. Festivalen tiltrekker et bredt publikum, som igjen speiler det varierte miljøet blant leietakerne.

Dørene til Rotvoll åpnes ofte for publikum. Foto: Lili Zaneta og Gard Aukrust (festivalbildet)

Fremtiden på Rotvoll

Fremover har kollektivet planer om ytterligere oppgraderinger, inkludert akustiske forbedringer i det store bygget. Selv om bygningen har noen utfordringer, beskriver både Martin og Morten beliggenheten som optimal – et gammelt sinnssykehus plassert midt i naturen. Martin avslutter med å reflektere over fellesskapets betydning:

Det gir oss alle kollegaer, noe mange kunstnere ellers mangler. Det har oppstått synergi, og vi trekker nye samarbeidspartnere inn i fellesskapet.

Med drømmer om nye prosjekter og utvidelser på Rotvoll, fortsetter dette unike kunstnerkollektivet å vokse som en ledende kulturell oase i Trondheim, og det kan kanskje inspirere lignende initiativer også andre steder i Norge.

Kulturrom takker for en flott omvisning! Foto: Are Lothe Kolbeinsen

Søke tilskudd til bedre lokaler og lydforhold over 100 000,-? - Husk akustisk forprosjekt!

Kulturrom gir tilskudd til å kartlegge akustikken i et lokale, måle lydgjennomgang mellom ulike lokaler og foreslå tiltak for å gjøre lokalene mer egnet til musikk, teater og dans. Dette gjelder både nyetablering og utbedring av eksisterende rom. Målet er at øvingsrom og scener skal ha tilfredsstillende akustiske forhold for både utøvere og publikum.

Alle som skal søke tilskudd til Bedre lokaler og lydforhold (over 100 000,-)
1. mars 2025, må først gjennomføre et akustisk forprosjekt!

Hvem kan søke?

Dette tilskuddsområdet er mest relevant for aktører som er ansvarlige for drift, utvikling, eller ombygging av kulturlokaler, og som ønsker å kartlegge og forbedre lydforhold i lokaler.

Kulturrom gir tilskudd til søkere som utøver eller legger til rette for kulturaktivitet innen feltene musikk, teater og dans.

Hvor mye kan dere forvente i tilskudd?

Vi gir maksimalt 50 000 kr i tilskudd til akustisk forprosjekt. Kulturrom fullfinansierer normalt ingen tiltak og stiller krav til egenandel.

Søkere må budsjettere med en egenandel på minimum 25%. For kommunale søkere og aksjeselskap uten ideelt formål stiller vi krav til minimum 50% egenandel.

Merk: For akustisk forprosjekt kan det i noen tilfeller gjøres unntak for krav til egenandel. Dette må begrunnes.

Hvordan søke?

Vi behandler søknader om tilskudd fortløpende. Dere får svar på søknaden innen to til seks uker.

LES MER OG SØK HER