Hopp til innholdet

Intervju: Praktikanter på Øyafestivalen!

En viktig del av Kulturroms kompetansesatsing er prosjektet Teknikk i Balanse som startet opp i 2013. Prosjektets formål er å bidra til bedre kjønnsbalanse på det konserttekniske feltet. Under årets Øyafestival fikk tre håpefulle praktikanter et skreddersydd praksisprogram. Vi tok en prat med dem for å høre hvordan det gikk.

Den første av praktikantene vi snakker med er Sabine Glanville. Hun jobber til daglig som tekniker på hovedscenen ved Kroa i Bø og har tidligere vært en del av praksisordningen Unge Knottepøbler. Men under Øya fikk hun mulighet til å bryne seg på de skikkelig store scenene!

tekniker på Øyafestivalen

Sabine Glanville

Hvorfor ville du være med på Teknikk i Balanse?  

Jeg ville være med for å utvide nettverket mitt, i tillegg til å kunne jobbe med kule band. Jeg ønsket også å utvide kunnskapen min rundt lydteknikk, noe jeg føler at jeg fikk i løpet av uken jeg jobbet i lag med CT gjengen. ·

Er det noe spesielt kult du vil trekke frem fra praksisen på Øyafestivalen?  

Hele opplevelsen var kul, og jeg tror mye av det var fordi de jeg jobbet med lot meg jobbe med det de gjorde og var veldig villige til å svare på alt av spørsmål jeg måtte ha. Å kunne se og jobbe med så mange ulike og kule band var også en stor del av det. ·        Har du noen anbefalinger til fremtidige praktikanter?

Spør spørsmål, ingen spørsmål er for dumme! ·

Hvorfor er det viktig med kjønnsbalanse i teknikerbransjen?

Because why not? Det bør være gitt at det skal være like attraktivt for kvinner, ikke-binære og transpersoner å jobbe i bransjen og at like muligheter blir gitt til alle kjønn.

Hvordan tror du man kan inspirere flere kvinner, ikke-binære og transpersoner til å jobbe i bransjen?

Ved å promotere og vise fram dyktige, kule teknikere som ser ut som målgruppa man ønsker å inspirere. Tiltak som Teknikk i balanse og Unge Knottepøbler der man legger til rette for gode læringsmuligheter.

Har du noen råd til folk som kanskje har en lys- eller lydteknikerspire i magen? 

Vær et ja-menneske, spør spørsmål og spør om å få bli med på ting! ·

Har praktikantperioden gjort deg mer eller mindre gira på å jobbe med sceneteknikk? 

Mer gira, 100%! Det har vært en lærerik opplevelse som i tillegg har vært kjempemoro. Å få være med på opp- og nedrigg, og å kunne jobbe tett på flinke teknikere som brenner for jobben de gjør har bidratt til dette. I tillegg har uka på Øya gitt meg et større nettverk. ·

Hva er det med lydteknikk som gjør at du vil fortsette å jobbe med dette?  

Jeg liker at ingen dag er den samme, og at det alltid er noe nytt å lære. Man får møte og jobbe med utrolig dyktige musikere og teknikere, og man er med på å skape fine konsertopplevelser for andre, som er utrolig givende.

Hva er den beste lyden du har hørt på konsert? 

Syns Pigs, pigs, pigs, pigs, pigs, pigs, pigs hadde bra lyd, men det er muligens fordi monitorene deres var skrudd så høyt på scenen at å stå på sidescenen var som å stå foran PA

Et folkehav og valkyrien Allstars på scenen på Øyafestivalen
Marstein ser ut mot publikum på Øyafestivalen

Bilde til venstre: Fra Vindfruen og konsert med Valkyrien Allstars. Her fikk praktikantene prøve seg på alt fra change over til å skru lys. Bilde til høyre fra konsert med Marstein. Foto: Øyafestivalen/Helge Brekke

Bilde av en person backstage

Karoline Rolfstad

Hvorfor ville du være med på Teknikk i Balanse? 

Jeg ville prøve yrket med noen jeg ikke har jobbet med før og på store jobber som jeg ikke allerede hadde nettverket til å få jobbe på selv.

Er det noe spesielt kult du vil trekke frem fra praksisen på Øyafestivalen? 

Jeg fikk prøve forskjellige scener og se både mellomstor og stor festivalproduksjon, som var veldige morsomme erfaringer å få med seg.

Har du noen anbefalinger til fremtidige praktikanter? 

Still masse spørsmål og vær interessert i det de som har deg med på praksis kan lære deg.

Hvorfor er det viktig med kjønnsbalanse i teknikerbransjen? 

Det er alltid viktig med variasjon på arbeidsplass, og med ulik bakgrunn og forutsetninger økes verdien totalt sett.

Hvordan tror du man kan inspirere flere kvinner, ikke-binære og transpersoner til å jobbe i bransjen?

Vær åpen om at det er greit å prøve og feile! Vi er ofte for unnselige og redd for å gjøre feil istedenfor å gjøre noe vi kan godt allerede. Åpne opp arbeidsplassen for å gjøre feil, lære av feilene og gjøre det bedre neste gang, så tørr flere som kan bli knallgode teknikere å starte læringsprosessen.

Har du noen råd til folk som kanskje har en lys- eller lydteknikerspire i magen?

Still spørsmål og tør å gjøre feil – og sørg for å lære av egne og andres feiler og suksesser.

Har praktikantperioden gjort deg mer eller mindre gira på å jobbe med sceneteknikk?

Mer!

Hva er det med lydteknikk som gjør at du vil fortsette å jobbe med dette?

Det er en god blanding mellom hyggelige folk, fysisk arbeid og utfordrende for hodet – og gir verdi i å skape opplevelser for andre gjennom kunst og kultur.

Har du noen helter i bransjen?

Ja, Live Wermundsen Mork som bringer med seg kompetanse og løsningsorientert profesjonalitet i alt hun gjør. Hun var en av de første som begynte å lære meg opp i lydteknikk da jeg begynte, og viste meg at med en kvinnes hånd på verket kan du komme igjennom mye av de mer mannsdominerte kulturene i bransjen.

Hva er den beste lyden du har hørt på konsert?

Cezinando på Rockefeller, med en trio på blås og Chirag med som gjest; det var helt magisk!

Bilde av en tekniker på festival

Einar Reynisson Grimsby

Hvorfor ville du være med på Teknikk i Balanse?  

Jeg møtte noen som var på det året før mens de var på Øya og jeg var frivillig, og de ga veldig mye positiv informasjon om hva, hvem og hvordan det fungerte og alle de jobbet med. Jeg hadde begynt å jobbe frilans som lystekniker, og det de forklarte om Teknikk i Balanse syntes jeg var kjempebra og ga meg lysten til å fortsette med teknikk og da også og søke på praksisplassen.

Er det noe spesielt kult du vil trekke frem fra praksisen på Øyafestivalen?

Av alt det kule som jeg opplevde så var det spesielt gøy å få lovt til å blinke på en av konsertene. Lysmesteren var til stede gjennom hele prosessen og hjalp med programmering og småting som hvordan effektivt bruke lysene som jeg ikke har fått erfart tidligere.

Har du noen anbefalinger til fremtidige praktikanter?  

Søk, søk og atter søk!

Dette var en fantastisk opplevelse med hyggelige mennesker som var absolutt på tilbudssiden og viste interesse for at du skulle lære og få erfaring.
Det er også veldig mange andre personer bak scenen som du kan snakke med og lære mer om hvordan man kan begynne i yrket.
Anbefales for alle som ønsker å jobbe som tekniker.

Hvorfor er det viktig med kjønnsbalanse i teknikerbransjen?  

Jeg mener det er viktig fordi det skaper trygghet for de som allerede er i bransjen, at de ikke opplever at de er kvotert inn. At det er tillat for alle til å ha en interesse i et tradisjonelt mannsdominert yrke. Også fordi det er viktig med flere perspektiver og meninger på hvordan sette lys og lyd, som kan fremme og møtte kundens/artistens ønsker bedre.

Hvordan tror du man kan inspirere flere kvinner, ikke-binære og transpersoner til å jobbe i bransjen?  

Tydeligere informasjon om hvordan det faktisk er å jobbe som tekniker, hva slags muligheter og kreativitet man kan bruke for å oppnå det man ønsker, synligjøre andre som er i feltet, hvor mange veier og måter man kan jobbe på, hvor mye man kan skape nettverk og utvikle en egen preferanse og kunnskap.

Har du noen råd til folk som kanskje har en lys- eller lydteknikerspire i magen? 

Det finns bedrifter som driver med det å være stagehand/stagecrew. Der er det alltid praktisk erfaring å få, selv for helt nybegynnere. Jeg vet ikke med lydmiksere, men med lysbord vet jeg at det er masse videoer på youtube som forklarer en god del. Og veldig mange lysbord har også en pc-variant av selve programmet som ofte er gratis. Der kan man begynne å leke seg fram og det + youtube? Da kan man lære mye.
Ellers så kan man finne kurs i ny og ne forskjellige steder. Å bli med i en forening som har visninger på en scene kan også hjelpe for å få litt praktisk erfaring

Har praktikantperioden gjort deg mer eller mindre gira på å jobbe med sceneteknikk? 

Uten tvil mer.
Jeg hadde jo litt erfaring fra før, men rettet mot teknikk i dansekunst. Dette ga meg muligheten til å oppleve hvordan det er å være tekniker på festival. Hadde det vel litt lettere enn de faktiske teknikerne da. Det var fremdeles gøy, spennende og lærerikt.

Hva er det med lysteknikk som gjør at du vil fortsette å jobbe med dette?  

Jeg kommer fra et kunstperspektiv hvor det å leke med hvor synlig og hvordan lyset treffer har en ekstremt stor påvirkning for hvordan en opplever stykket.
Så det startet der, men i etterkant ble interessen for å gjøre det praktiske som er med på å skape en god opplevelse for publikum mer og mer synlig for meg. Alle teknikere er jo med på å skape en fantastisk opplevelse for publikum. Og må av og til finne på kreative løsninger.

Har du noen helter i bransjen?  

Jeg har ingen spesifikke. Men det jeg har er ekstrem respekt for teknikere som ikke får en cueliste fra artister og må improvisere alt/mye og gjør det på en måte som får det til å se ut som at alt var planlagt.
Og det skjønner jeg det er mange av på festivaler! Som f.eks Øya

Hva er det beste lyset du har sett på en konsert? 

Jeg har sett mange konserter og har sett masse bra lys. Men jeg husker spesielt Rammstein konserten på Travbanen på Bjerke i fjor. Det er nok det beste lyset jeg har sett på en konsert.

Teknikk i Balanse er i sommer gjennomført på syv festivaler i hele Norge. Praktikantene har fått følge lys- og lydteknikere hos Hove West på Mablis, Trondheim Lyd på Pstereo, CT på Øya, Konsertsystemer på Regnbuedagen i Bergen, teknikerne på Malakoff og Audionor på Gorosofestivalen og Alta Live. Ordningen har gitt praktikantene kontakter og erfaring fra flere av landets største scener.  

Skaar står på scenen med band bak seg

Bilde fra SKAAR-konsert på Vindfruen. Denne konserten fikk Einar styre lyset helt selv! Foto: Øyafestivalen/ Anna Lerheim Ask