Hopp til innholdet

Intervju med en ung knottepøbel

Popsenteret og Kulturrom lanserte i fjor høst kurs for unge voksne som vil inn i lydteknikerbransjen. Nå er første kurs og praksisprogram gjennomført og vi tok en prat med en av kursdeltakerne for å høre hvordan opplevelsen har vært.

Unge Knottepøbler er et halvårig kurs med fokus på lydteknikk, HMS og arbeidsliv. Halvparten av kurset er orientert rundt praksis på lokale scener av forskjellig størrelse. Kurset har etter piloten på Popsenteret også blitt satt opp i Kristiansand, Tromsø og Bodø. Til høsten starter det opp på TOU i Stavanger. 

Sabine Glanville jobber til daglig som tekniker på hovedscenen ved Kroa i Bø. Men denne våren har hun i tillegg vært på kurs og utplassering i regi av Unge Knottepøbler.

 

Hvorfor ville du være med på Unge Knottepøbler?   

Jeg ønsket å være med på Unge Knottepøbler for å lære mer om å skru lyd og få mer erfaring innenfor sceneteknikk. ·          

Er det noe spesielt kult du vil trekke frem fra Unge Knottepøbler (kurs eller praksis)?   

Det har vært spesielt kult å få lov til å dra ut i praksis til konsertscener der jeg tidligere har vært gjest. Å få lære litt om hvordan ulike scener drives har vært spesielt lærerikt, og jeg har fått mer innsyn i bransjen som helhet. Det kuleste var kanskje å få være med på Operaen med Rune Børø og få en skikkelig omvisning på huset og masse gode tips til å skru god lyd. ·  

En person står foran et miksebord

Sabine bak miksepulten under utplassering i Oslo Foto: Privat

Sabine Glanville. Foto: Privat

Har du noen råd til folk som kanskje har en teknikerspire i magen?  

Vær med på dette kurset! Spør teknikere om å få være med og skygge dem, de aller fleste syns det bare er hyggelig. Youtube er din venn! ·         

Har praktikantperioden/Unge Knottepøbler gjort deg mer eller mindre gira på å jobbe med sceneteknikk?  

Jeg har blitt tryggere i meg selv og mine evner gjennom kurset, som har gjort meg mye mer gira på å jobbe med sceneteknikk. Praktikantperioden har også gjort at jeg har fått en smak på hva jeg selv ønsker å jobbe med i bransjen, som har hjulpet med å roe ned den eksistensielle krisen om hva jeg skal gjøre etter studiene! ·         

Hva er det med lydteknikk som gjør at du vil fortsette å jobbe med dette?   

Jeg er veldig glad i musikk, og det å kunne bidra til en god opplevelse for publikum syns jeg er spesielt fint. I tillegg liker jeg å ha en fysisk aktiv jobb der jeg jobber med masse forskjellige folk og arbeidsdagene aldri er like. ·         

Har du noen helter i bransjen?   

Alle kvinnene jeg har møtt innen lydteknikk har fått litt heltestatus av meg, spesielt fordi jeg aldri møtte på noen kvinnelige teknikere i den tiden jeg var teknisk leder på Kroa i Bø. Jeg vil også gi en spesiell shout-out til Rune Børø, som er ekstremt engasjert, koselig og villig til å lære bort, og som jeg lærte masse fra i praksisperioden. ·         

 

Fem personer sitter på rekke

Fem av seks deltakere på kurs i lydteknikk på Popsenteret i Oslo. Foto: Kulturrom

Hva er den beste lyden du har hørt på konsert?   

Jeg har ikke én spesiell konsert, men den jeg kommer på i farta er Bremnes x 3 i Operaen 🙂