Objektbasert / immersive lyd for konsertscener
Systemer som støtter objektbasert lyd, også kalt immersive lyd, har blitt et reelt alternativ når man skal installere nytt PA-system i konsert- og teaterscener. Men det finnes så langt få slike anlegg i Norge, og mange er usikre på hvordan slike systemer egentlig fungerer. Vi har invitert flere av de ledende aktørene i bransjen til å gi en presentasjon av hva objektbasert lyd er, og hvilke muligheter slike systemer gir i forbindelse med live-produksjoner.
Panelet består av Paul Ivar Skjærvold (Arva/d&b audiotechnic), Hårek Kristoffersen (Atendi/Astro Spatial Audio), Petter Norby (Rubicon/CODA Audio) og Julien Laval (Scandec/L-Acoustics)
Samtalen ledes av Bård Støfringsdal fra Cowi og presenteres i samarbeid med Audio Engineering Society Norway.
Fremtiden for lydnivåer på konserter
Det er et økende fokus internasjonalt på hørselskader, og flere land har allerede innført lovverk for å begrense lydnivåer på konserter. Verdens Helseorganisasjon jobber nå med en veileder, som etter planene skal behandles i EU og som i fremtiden kan føre til anbefalinger innenfor EØS området. Vi i Norge sitter på et unikt datasett etter at Kulturrom har gitt tilskudd til lydloggingsutstyr på over 100 scener. Resultatene fra behandlingen av dette datasettet får nå internasjonal oppmerksomhet og har blitt inkludert i arbeidet med veilederen.
I dette foredraget gjennomgår Jan Olav Owren fra COWI hovedfunnene fra analysearbeidet til nå. Han retter blikket fremover for å vurdere hvilke krav som i fremtiden kan komme for lydnivåer på konserter og hvilke konsekvenser dette kan få for arrangører, artister og lydteknikere.
Foto: John Berge, PRO AV MAGASINET.no
Masterclass i IEM
In-ear monitoring fungerer helt annerledes og åpner for mange andre muligheter enn konvensjonelle wedger. I dette foredraget tar vi et skikkelig dypdykk ned i noen av de mer avanserte teknikkene vi kan benytte av oss for å gi artister de aller beste arbeidsforholdene. Vi setter også av litt tid til å se nærmere på hvordan vi på best mulig måte kan «stunte» god IEM når vi ikke kjenner artisten fra før av eller har hatt mulighet for grundig preprod. Opplegget er utdrag fra et større kurs som er under planlegging.
Foredragsholder er Simon H. Eraker. Han er utdannet med bachelor i lydteknikk fra LIPA, jobber som daglig leder og lydtekniker i Sonic City, hvor han bl.a. er monitortekniker for Karpe, Maria Mena, Sondre Justad m.fl.
Fremtidens innkjøp og sirkulærøkonomi i sceneteknisk bransje
Fremtidens innkjøp og sirkulærøkonomi i sceneteknisk bransje
I denne panelsamtalen skal vi prøve å få svar på de store spørsmålene når det gjelder bærekraft og teknisk utstyr: Hvordan kan vi sette miljøkrav ved scenetekniske anskaffelser? Og hva betyr overgangen til en mer sirkulær økonomi (og hva er sirkulær økonomi i det hele tatt?) for vårt fagfelt?
Panelet består av daglig leder i Benum Ronald Hernes, Bims Erik Johnsen fra Creative Technology og Kirsti Svenning, som er selvstendig rådgiver på bærekraft og sirkulærøkonomi. Samtalen ledes av Julie Forchhammer fra Klimakultur.
En varslet krise eller lys i enden av tunnelen?
Vi åpner fagsamlingen friskt med en panelsamtale om situasjonen på scenene nå som vi endelig er på vei ut av pandemien. Det har vært to tøffe år, hvor så mange som hver fjerde tekniker har forlatt bransjen, mange har trang økonomi og «alle» skal ta igjen det de ikke har fått gjennomført av arrangement på grunn av restriksjonene. Men hvordan skal vi klare å håndtere dette på en god måte i tiden fremover?
Mangfoldsbevisst rekruttering
Hvorfor bør vi jobbe aktivt for å styrke mangfoldet i kulturvirksomheter? Hvilke strategier kan en ta i bruk, og i hvilken grad gir loven anledning til å kvotere underrepresenterte grupper? Eivind Breilid fra Balansekunst innleder om praktisk mangfoldsarbeid i kunst- og kulturlivet, og om hvordan vi kan være bevisste på normer og bias i rekrutteringsprosesser.