Hopp til innholdet

Det finnes to typer lytting:

  • Wedge: Høyttaler
  • In ear: Trådløs eller kablet

PLASSERING:

Dersom musikerne bruker wedger er det viktigste du kan gjøre for å unngå feedback å plassere høyttalerne sånn at de spiller mest mulig mot musikernes ører. Fordi vi ofte plasserer monitorene før musikerne kommer glemmer vi ofte å justere plassering før vi går igang med lydsjekk. Dersom du opplever at musikerne ikke hører seg selv godt og du må skru opp lyden til det feeder, kan det være lurt å gå opp på scenen, stille seg i musikernes posisjon og lytt til hva de faktisk hører. Veldig ofte er det bedre lyd hos knærne til musiker enn i hodehøyde og ved å flytte på høyttalerne sånn at diskantelementet er vinkla mot hodet til musiker vil du slippe dra opp lyden unødvendig høyt.
Vær obs på karakteristikk på vokalmikrofon, dersom du bruker supernyre er det viktig at ikke monitorene er plassert rett bak mikrofonen (Video: Mikrofonkarakteristikk)

LYTT TIL MONITORENE:

  • Sjekk at alle monitorene funker, at de kommer på riktig utgang/kurs og at de låter likt. Det er veldig frustrerende å skulle legge noe i monitoren til trommis, dersom det ender opp hos keyboardist.
  • Det nest viktigste verktøyet for å unngå feedback er å ringe ut monitorer (Se film) ringe ut monitorer).
  • Dersom du har dårlig tid under opprigg er det viktigste at du sjekker at monitorene havner på riktig utgang/kurs. Har du noen minutter ekstra kan det være gull verdt å ta seg tid til å snu monitorhøyttalerne mot mikseposisjon sånn at du hører de, for deretter å høre på musikk eller snakke litt i høyttalerne for å få en ide om hvordan de låter. Dersom de låter boksete kan du kutte frekvenser i lav mellomtone og er det veldig spisst kan du kutte frekvenser i høy mellomtone.SPLITTE VOKALMIK TIL MONITOR:

     

  • Dersom du har nok innganger på mikseren er det en kjempefordel å kunne splitte vokal. Den ene skal til PA og den andre til monitorer. Dersom du splitter vokalen vil du få mulighet til å lage en helt egen prosessering på vokalen som skal til monitor enn den du sender til PA. Det kan f.eks være at du kutter mer bass i den vokallinja som skal til monitor eller at du vil gjøre Eq underveis i konserten som du ikke vil skal påvirke monitorlyttinga.
  • Til analog mikser bruker man en fysisk splitter, der du plugger xlr fra mikrofonoen og inn i et Y-ledd som gir deg mulighet til å få vokalen inn på to kanaler. På digitale miksere kan man digitalt splitte kanalene ved å patche samme inngang på flere kanaler. (Se routing/patching under begreper)

 

MIKSE MONITORLYD:


Et godt utgangspunkt for å mikse til wedger er å ikke legge noe som helst der før musiker ber om det. På små scener hører man ofte hverandre godt og trenger ikke noe mer enn lydsvake instrumenter som vokal og keys o.l. I tillegg hører ofte de andre musikerne leaddvokal fra leadvokalmonitor og trenger derfor ikke mer av den hos seg.

Etter du har hatt lydsjekk på alle instrumentene og bandet skal spille en låt kan det være lurt å sjekke om det er noe musikerne allerede vet de har behov for å høre. Det er deretter best å la de spille noe sammen for å sjekke hva de trenger høre.

Pass på å dra opp nivåer til monitor sakte og be musikerne gi en tommel opp når de hører bra nok. Mange musikere ber om mer i monitor uten å følge med når du drar opp og plutselig er det alt for høyt eller feeder. Det er ikke så rart at musikerne er litt distraherte når de står klar for å spille, de er ofte opptatt med å snakke om hva de skal spille på lydsjekk, ting de må huske på under konserten eller hvor de skal spise etter lydsjekk. Da blir det din jobb å minne de på at de må gi deg tilbakemelding på hva de trenger og hvor høyt. God kommunikasjon rundt monitornivåer sparer deg masse tid og jo fortere nivåene er satt jo mer tid får du til å skru musikken i PA.