Panelet diskuterte videre rundt fordeler og ulemper ved permanente løsninger og midlertidige løsninger. For er det sånn at permanent, alltid er det riktige?
Fra arkitektenes ståsted, kan det være en fordel for noen prosjekter i det frie kulturfeltet å satse på midlertidig bruk av eksisterende bygningsmasse. Her er det mange muligheter å finne: «Det er ikke alle prosjekter som trenger å ha like mye forutsigbarhet. Det trenger ikke være permanent. For eksempel her på Nyhavna er det mye potensiale. Det er mye bygg som skal rives eller utvikles og det er satt veldig tentative datoer for når det skal utvikles. Det kan gjerne være 6 år og da signeres ikke nye kontrakter, for plutselig kan det skje om to år. Det er noe vi har møtt på stadig vekk, at dersom man setter fristen litt lengre frem, så får man «brukt opp» bygget», forteller Arne Bergerud
Videre kan det understreke et behov om mer rom for kultur: «Da kan kulturen få lov å gå inn og «herje» med bygget i et par år og kanskje finner man da ut at dette tilbudet må inn i området. Man finner ut av at det trengs en ny permanent plass til det og man har fått stresstestet området på hvordan det jobber sammen med kulturen og om det er riktig tilbud.»
Basert på egne erfaringer mener Mogård-Larsen fra SALT og HAVET, at de fleste kunstnere kan ha godt av noe forutsigbarhet: «Det er ingen av de som kommer til å nekte for 8 år eller 10 år. Problemet her er at hvis man for eksempel har tre måneder eller to år. Jeg har gjort veldig mange prosjekter og startet veldig mange festivaler, jeg vet at det kan ta tre år før du kommer dit at du kan lære ditt eget produkt å kjenne. For du skal bli kjent med vær og vind, årstider, publikum, forestillinger og alle dere praktiske problemene som oppstår i den fasen. Og så skal du få det til å fungere. Det tar også en del tid. Så gir man trygge rammer, så kan man sette seg ned og sammen skape magi. Det viktigste i sånne prosjekter er å gi tillitt.»
Med SALT i Oslo opplevd Mogård-Larsen at etter 8-10 år var det midlertidige prosjektet så vellykket at det ble værende: «Det som skjer nå i Oslo er at man har begynt å bruke det begrepet midlertidig permanent. Når vi startet Salt i 2016 så hadde vi 2 års kontrakt. Nå er det snakk om en permanent midlertidighet. Så lenge prosjektet virker la oss fortsette med det, men dersom det ikke virker lenger bør man komme seg ut! Dette er en tillitsbasert og organisk måte å jobbe med byutvikling på. Dessuten er det den billigste måten for kommunene, for da låser man ikke seg fast til masta.»
Per Arne Alstad var enig: «Jeg har ikke tro på at en planavdeling kan ta noe initiativ og være dem som tegner ut en plan i forhold til hva slags type kulturprosjekt som skal etableres. Det kommer i neste rekke. Det som kreves det er enten noen ekstreme ildsjeler som har stayer evne eller et relativt fragmentert kunst- og kulturliv som greier å organisere seg, stå sammen og skape de kollektive følelsene som blir den kraftaktøren i en byutviklingssammenheng som gjør at alle sier at «du kan ikke skvise de ut». Da har du lyktes.»
Og videre påpekte han av ved å fokusere på produksjonsmiljøet, ikke bare publikumsfokus, får man bedre gehør: «Jeg har veldig tro på det med med produksjonsmiljøet, for jeg mener i en byutviklingssammenheng, så er det ikke nødvendigvis det som er publikumsretta som er det som er det viktigste. Produksjonsmiljø skaper en voldsom samarbeidsevne. For det har en god evne til å søke samarbeid utover sitt eget fagområde og man tar i bruk naboskapet og dermed så får man jo troen som positive vibber i byutviklingen. Jeg tror det er helt avgjørende. Det er det vi har fokusert på på Tou. Vi ser at vi er først og fremst produksjonshus og vi har i 145 000 kvm totalt hvor 9000 av de et dedikerte produksjon av kunst og kultur Det var suksessfaktoren vår.»