I panelet:
– Jacob Mæhle, Byråd for finans, Bergen kommune
– Oda Renli, Trondheim kommune
– Runar Eggesvik, Levende By
– Gøran Aamodt, Svømmehallen Scene
– Eva Rowson, Bergen Kjøtt
– Moderator: Karen Sofie Sørensen, Kulturrom
Oppspark: Byråd for kultur, idrett og friluftsliv i Trondheim, Trond Åm hadde et oppspark til samtalen.
Panelsamtale om samarbeid mellom kulturlivet og kommunene
Etter casepresentasjonene inviterte Karen Sofie Sørensen fra Kulturrom til panelsamtale for å diskutere lærdommer og overføringsverdi fra de fire casestudiene, og se på hvordan kulturaktører kan invitere til samarbeid med kommunen om nye kulturrom. Paneldebatten startet med et sentralt spørsmål: Kan tilgang på tomme lokaler bli nøkkelen til framtidens satsing på et levende kulturliv i en tid der kommuneøkonomien er under press? Før panelet fikk ordet inviterte vi kulturbyråd i Trondheim til å komme med et oppspark.
Oppspark
Trond Åm, byråd for kultur, idrett og friluftsliv i Trondheim, reflekterte over en markant endring i byens kulturpolitikk. For ni år siden, under Trondheim Calling diskuterte man kulturens rolle i byutviklingen. Mens kulturaktørene var opptatt av konkrete behov som rimelige atelierer og øvingsrom, dreide den offentlige debatten seg mer om prestisjeprosjekter som konserthus og gallerier. Spørsmålet var om politikerne ville prioritere øvingslokaler og atelierer når kapitalkreftene inntok transformasjonsområdene.
Han har sett en total holdningsendring til kulturens betydning for byutvikling de siste ni årene, med eksempler fra hele landet, ikke minst gjennom de presenterte casestudiene. På Nyhavna er flere bygg nå vernet spesifikt for kulturproduksjon. Dette ble oppnådd gjennom en kombinasjon av:
- Langvarig engasjement fra kulturlivet selv
- Målrettet arbeid fra kommunens administrasjon
- Strategisk bruk av bygningsvern som gjorde lokalene uegnet for andre formål
Et avgjørende vedtak i Trondheim er at alle reguleringsplaner nå må ta stilling til kultur. Dette betyr ikke at det må være kultur overalt, men at kulturens rolle må vurderes aktivt i all byutvikling. Dette sikrer at kultur ikke blir en ettertanke, men en integrert del av planleggingsprosessen. Kommunen planlegger også et ideelt selskap for forvaltning av bygningsmassen og et kulturfond som skal få tilført midler fra eiendomsutviklingen i området.
Åm understreker at kultur ikke bare har en egenverdi, men også smittende effekt på andre områder som byutvikling, helse, attraktivitet og livsglede. Han illustrerer dette med et eksempel fra Trondheim på 80-tallet, der rimelig utleie av tomme kommunale lokaler til MC-klubber, førte til at byen ble MC-hovedstad, noe som viser viktigheten av å tenke over hvordan man gir tilgang til lokaler.
Han påpeker at rimelige lokaler og forutsigbare støtteordninger er grunnleggende for en god kulturpolitikk, men advarer: Selv om kultur kan være lønnsomt for eiendomsutviklere som vil selge leiligheter, gir det ingen garanti for varige kulturtilbud. Det kreves politisk vilje og sterke strukturer. Han etterlyser nasjonale støtteordninger for arenautvikling og bedre bruk av spillemidler til kultur. Bystyret har nylig vedtatt en samarbeidsavtale med et nytt råd for kunst og kultur, med interimsstyre som starter for fullt i april/mai, for å styrke kulturlivets organisering og innflytelse i kommunale prosesser.
Panelsamtalen oppsummert
Karen Sofie Sørensen (Kulturrom) innleder panelsamtalen og stiller spørsmålet om tilgang til tomme lokaler kan være nøkkelen til et levende kulturliv. Hun understreker at kommunene må tenke nytt rundt investeringer i kultur.
Runar Eggesvik (vertskapsarkitekt) påpekte potensialet i å fylle tomme bygg med innhold, men at det kan være utfordringer knyttet til verdifastsetting, økonomi og kommunal forståelse av egne bygg. Han mente også at det er viktig å forstå hvordan kommunen forvalter egne bygg, og at god kultur ofte oppstår i lokaler med lav leie, som over tid kan øke verdien og leiekostnadene. Han påpekte at det å selge bygg med krav om kultur kan være en måte å sikre at kulturaktører får tilgang på lokaler. Han viste også til at mye av problemet til kommunene er vedlikeholdsetterslep på eksisterende bygg.
Jacob Mæhle (finansbyråd i Bergen) fortalte at kommunen har ansvar for en enorm bygningsmasse, men at det mangler en helhetlig plan for bruken av denne. Han pekte på at kultur må være en større del av den politiske agendaen for å lykkes, og at silotankegangen tar livet av kulturen. Han fortalte at Bergen kommune har store økonomiske utfordringer og må gjøre tøffe prioriteringer, og at kultur ofte blir ofret. Han etterlyste nye eier- og driftsmodeller som kan realisere flere prosjekter som Bergen Kjøtt fremfor tradisjonelle kulturhus med lav utnyttelsesgrad. Han påpekte også at etablerte kulturbygg, som Åsane kulturhus, ikke nødvendigvis er hensiktsmessige.
Oda Renli (byplankontoret i Trondheim) snakket om potensialet i eksisterende byområder og hvordan tomme lokaler kan gi et negativt inntrykk av en bydel. Hun mente også at kultur er en viktig faktor for å skape liv i bydelene. Renli pekte på at det er viktig å finne gode modeller og løsninger for å skape aktivitet i tomme lokaler, og at kultur kan bidra positivt. Hun fremhevet at levende byer er trygge og attraktive.
Eva Rowson (Bergen Kjøtt) understreker at investeringer i gamle bygninger er en langsiktig prosess, og at det handler om å bygge et bærekraftig samfunn. Hun forteller at Bergen Kjøtt ble etablert som en non-profit stiftelse for å sikre lave leiepriser, og at det er viktig å finne en balanse mellom inntekter og lån. Hun viser til at kultur inspirerer finansiering og næringsutvikling. Hun peker også på viktigheten av å få støtte fra ulike avdelinger i kommunen. Hun refererer til USF Verftet som et interessant eksempel på forholdet mellom offentlige og private investeringer og hvordan de kan inspirere hverandre.
Gøran Aamodt (Svømmehallen Scene) påpeker at dialog er viktig, men at det er utfordrende å manøvrere i en kommune med skiftende politiske konstellasjoner. Han påpeker også at kommunen kan ha begrenset forståelse for hvordan økonomien i kulturfeltet fungerer. Han forteller at de fikk mer ansvar for driften av Svømmehallen, etter å ha forklart økonomien til ordføreren, noe som førte til at de fikk et lønnstilskudd. Han fremhever at en privat eier tok regningen for oppgradering av Svømmehallen, og at dette var avgjørende for realisering. Han trekker også frem eksempelet med Slipen Scene, der en kommune stengte et hus på grunn av manglende bruksendring, noe som illustrerer hvor viktig det er at kommunen har kompetanse på området.
Utfordringer og løsninger
Runar Eggesvik påpeker at kommunene ofte sitter med et stort vedlikeholdsetterslep. Han trekker frem eksempelet med Gamle Munch hvor de har tatt tilbake huset, men at det har vært lite næringsutvikling. Han påpeker at kulturbruk kanskje bør slippe en del reguleringer, og at det er viktig med en midlertidig bruk med klare føringer fra det offentlige. Han sier at man må tenke annerledes i krisetider. Han understreker at kulturfolk ikke er så krevende leietakere, og at de er fornøyd med et rom der de kan bråke eller søle
Oda Renli forklarer at en langsom transformasjon er nøkkelen til suksess, og at man må se på helheten av bygget for å gjøre TEK17 mer overkommelig.
Jacob Mæhle påpeker at man må oppdatere språket når man snakker om kultur. Han sier at det er viktig å vise politikerne at det er bedre at noe brukes enn at det ikke brukes, og at det er bedre at noen har et produksjonslokale enn at sentrumslokaler står tomme. Han understreker at det er viktig å snakke et fellesspråk med politikerne og at man må vise verdi og merverdi på en annen måte enn bare å vise tilskuddsstørrelser. Mæhle advarte samtidig andre norske kommuner om å forberede seg på tøffere tider. Bergen ligger foran i den økonomiske utviklingen, og kuttene vil ramme kulturfeltet hardt hvis man ikke har sikret handlingsrom og gode modeller i forkant.
Hovedpunkter fra diskusjonen:
- Potensialet i tomme bygg: Flere deltakere understreker at tomme bygg representerer et stort potensial for kulturlivet. Det påpekes at kulturaktører ofte er flinke til å ta i bruk eksisterende bygg, og at dette kan være en god løsning for å sikre vekstvilkår i en presset kommuneøkonomi. Eksemplene med Svømmehallen Scene, Musikkbyen Trondheim, Bergen Kjøtt og Munken i Arendal viser hvordan gamle bygg kan transformeres til viktige kulturarenaer.
- Kommunens rolle: Det diskuteres hvordan kommunene kan tilrettelegge for kulturlivet gjennom å gi tilgang til tomme lokaler. Det er enighet om at det er viktig å tenke nytt rundt kommunale investeringer i kultur, og at kulturfeltet må spenne bredere enn bare over kulturbyrådens portefølje. Kommunene eier mye bygningsmasse, men har ofte ikke full oversikt over den. Det er et behov for bedre kartlegging og demokratisering av bygningsmassen, slik at kulturaktører enklere kan finne egnede lokaler.
- Utfordringer i kommunen: Jacob Mæhle fortalte om den vanskelige økonomiske situasjonen i Bergen kommune og at kommunen har ansattelsesstopp. Han påpekte også at det er viktig å unngå å være avhengig av ildsjeler i kommunen for å få ting til. Det ble også diskutert hvordan silotankegangen i kommunen kan hindre gode løsninger.
- Driftsmodeller og eierskap: Det diskuteres ulike eierskaps- og driftsmodeller for kulturbygg. Det er viktig å finne bærekraftige modeller som ikke bare er avhengige av ildsjeler i kommunen. Samarbeid mellom det offentlige og private aktører trekkes frem som en mulig løsning. Det er enighet om at det er viktig å tenke langsiktig, og ikke bare på rask avkastning.
- Økonomiske utfordringer: Flere deltakere påpeker at kommunene står overfor store økonomiske utfordringer. Det er viktig å vise at investeringer i kultur kan være lønnsomme på sikt. Det er også enighet om at det er viktig å prioritere kultur i budsjettsammenheng, selv om det kan være vanskelig i en presset økonomisk situasjon.
- Planlegging og regulering: Det diskuteres hvordan planlegging og regulering kan legge til rette for kulturlivet. Det er viktig å ta hensyn til kultur i reguleringsplaner. Det er også et behov for å se på TEK17-kravene i forbindelse med transformasjonsprosjekter. Midlertidig bruk av lokaler kan være en god løsning for å skape aktivitet i tomme bygg.
- Kulturens verdi: Det er enighet om at kultur har en egenverdi, men også at den kan bidra til byutvikling, helse, attraktivitet og livsglede. Det er viktig å synliggjøre kulturens verdi for politikere og andre beslutningstakere.
- Kommunikasjon: Det understrekes at det er viktig å ha en god dialog mellom kulturaktører og kommunen. Kulturaktører bør komme med ferdig spekkede forslag og konkrete løsninger for å få politisk gjennomslag. Det er også viktig at kulturbransjen forstår politikernes behov og perspektiver.
- Samarbeid og dialog: Flere av paneldeltakerne understreket viktigheten av dialog mellom kulturaktører og kommunen. Gøran Aamodt fortalte at dialog med ordføreren var avgjørende for at Parkenfestivalen fikk drifte hele Svømmehallen Scene.
- Silotankegang: Det påpekes at silotankegang i kommunene kan være en utfordring for kulturlivet. Det er viktig å jobbe på tvers av ulike enheter i kommunen for å få til gode løsninger.
- Personavhengighet: Det er en utfordring at mange prosjekter er avhengig av enkeltpersoner som engasjerer seg sterkt. Det er viktig å ha systemer som sikrer at prosjekter kan fortsette selv om enkeltpersoner slutter.
Veier videre
Panelet konkluderte med at tilgang på rimelige lokaler, kombinert med langsiktige og forpliktende samarbeid mellom kommune, kulturliv og private, er selve grunnmuren for et levende kulturliv i norske byer fremover. Politisk vilje og risikoevne er avgjørende. Kommunene må se kulturens verdi utover kortsiktig profitt. Aktiv bruk av bygningsmassen skaper store verdier for byutvikling, attraktivitet og lokalmiljø – men det krever nytenkning rundt reguleringer, finansiering og organisering.
Samtidig må kulturaktørene bli flinkere til å definere sine behov og snakke et språk som politikere og eiendomsutviklere forstår. Ferdig utarbeidede konsepter og ansvarsdeling gjør det lettere for kommunen å si ja.
Ved å tenke helhetlig og langsiktig rundt forvaltning og utvikling av eksisterende bygg ligger et stort uforløst potensial, konkluderte panelet. Gjennom tett og forpliktende samarbeid kan kommuner og kulturliv sammen skape fremtidens kulturelle infrastruktur for levende og bærekraftige byer.
BAKGRUNN /INVITASJON
Programbeskrivelsen:
Vi står i en situasjon der vi på lokalt nivå vil være avhengige av å tenke nytt rundt kommunale investeringer i kultur. Kan tilgang på tomme lokaler til kulturformål bli nøkkelen til framtidens satsing på et levende kulturliv?
Påstand 1: Kommuner over hele landet står overfor økonomiske utfordringer samtidig som de eier stadig flere tomme lokaler. I tillegg finnes det utallige tomme fabrikkområder, togstasjoner, venteterminaler, kirkebygg, gymsaler, svømmehaller osv. med et stort potensial for kulturaktivitet.
Påstand 2: Klima-, miljø- og naturkrisen krever at vi prioriterer gjenbruk av eksisterende bygg fremfor å bygge nytt. Kulturlivet er best i klassen på å ta i bruk eksisterende bygg og revitalisere gamle industrilokaler, noe som ble konstatert blant annet på Kulturarenakonferansen 2024 og Trondheim Calling 2024.
Resultat: Hvorfor kan ikke da tilgangen på lokaler utgjøre større deler av en kommunal satsning på det profesjonelle kulturfeltet? Å utnytte eksisterende bygningsmasse til kultur kan bidra bærekraftig stedsutvikling og skape rom for kulturproduksjonen og visningsarenaer med sjel.
Behov for fleksible og tilrettelagte lokaler
Kulturlivet har betalingsevne, men det er behov for produksjons- og visningsarenaer av ulik størrelse og kvadratmeterpris. Arenaer som danner grunnlaget for nyskapende kulturuttrykk og kommersielle suksesser. Kultur skaper både arbeidsplasser og bolyst. Når kulturarbeidere flytter inn i et nabolag, får du ikke bare kort vei til opplevelser, men også naboer som engasjerer seg for at barn unge får kulturtilbud.
Kommunal kultursektor sliter med å levere på lovpålagte oppgaver, og i mange kommuner strekker ikke handlingsrommet seg særlig utover bibliotektilbud og kulturskole. Hvorfor og hvordan kan det lønne seg å også satse på det profesjonelle feltet gjennom planarbeid og tilgang på ledig fysisk infrastruktur?
Kulturlivet har betalingsevne, men det er behov for produksjons- og visningsarenaer av ulik størrelse og kvadratmeterpris. Arenaer som danner grunnlaget for nyskapende kulturuttrykk og kommersielle suksesser. Kultur skaper både arbeidsplasser og bolyst. Når kulturarbeidere flytter inn i et nabolag, får du ikke bare kort vei til opplevelser, men også naboer som engasjerer seg for at barn unge får kulturtilbud.
Kommunal kultursektor sliter med å levere på lovpålagte oppgaver, og i mange kommuner strekker ikke handlingsrommet seg særlig utover bibliotektilbud og kulturskole. Hvorfor og hvordan kan det lønne seg å også satse på det profesjonelle feltet gjennom planarbeid og tilgang på ledig fysisk infrastruktur?