Hopp til innholdet

Grønn tilskuddsmottaker: Give Music a Chance

Give Music a Chance – Norway (GMAC) er en ideell organisasjon som ble stiftet i 2019 og er basert i Bergen. GMAC har som formål å samle inn og reparere brukte musikkinstrumenter og utstyr for bruk i sosiale og inkluderende tiltak rettet mot barn og unge.

Det er masse liv igjen i gamle instrumenter og utstyr.” 

GMAC flytter nå inn i nye lokaler og skal etter planen åpne i mars 2025. Her får de 200 kvm på bakkeplan i Strandgaten i Bergen – i tillegg til kontor, tilgang til fellesareal, lager/kjeller og tilgang på et overskuddslager. Lokalene ligger sentralt, kun 5 minutter fra Torgallmenningen, og i nærheten av Fellesverket, Forandringshuset og AKKS, som gjør det tilgjengelig og enkelt for ungdom å stikke innom. 

Grønn kompetanse og reparasjon 

I desember 2024 fikk Give Music a Chance to tildelinger fra Kulturroms satsing på Grønnere investeringer til videre utvikling av organisasjonen.  

  • 230 000,- til grønn kompetanse og rekruttering: gitarverksted og elektronikkverksted for å utvikle praktiske ferdigheter innen instrument- og elektronikkreparasjon         
  • 300 000,- til grønn kompetanse og rekruttering: reparere brukte instrumenter og brukt utstyr for å tilgjengeliggjøre disse gjennom utlånssentraler

Grønnere investeringer har løpende søknadsfrist – les mer om ordningen her

Om Grønnere investeringer: 
For å redusere klimaavtrykket til kulturlivets fysiske infrastruktur lanserte Kulturrom satsingen Grønnere investeringer i 2024. Ved tilskudd over 150 000,- vektlegges større samarbeid og tiltak som kan gi nytte for flere.  

GMAC har i sine to søknader synliggjort tre hovedmål svært godt og tydelig:  

  • Muliggjøre lokale initiativ: Vi ønsker å gi ungdom muligheten til å delta i musikkaktiviteter gjennom gratis utlån av instrumenter rettet mot unge som ellers ikke ville hatt mulighet til å spille musikk. 
  • Begrense kjøp av nytt utstyr: Ved å reparere og gjenbruke instrumenter og musikkutstyr reduserer vi avfall og fremmer sirkulærøkonomi. 
  • Styrke teknisk kompetanse: Gi både ungdom og frivillige muligheter til å lære instrumentreparasjon, noe som kan gi verdifulle ferdigheter og teknisk kompetanse, og legge en god grunnmur for å tenke mer bærekraftig og som kan ha positiv innvirkning på den neste generasjonen.

Vi har tatt en liten prat med Christian Lund i GMAC for å høre om tilskuddet, planene og tanker om hvordan de ønsker å gjøre reparasjon og kunnskap om reparasjon tilgjengelig og spennende.  

Gitarer, forsterkere og andre instrumenter får nytt liv hos Give Music A Chance

Hva betyr tilskuddet fra Grønnere investeringer for dere – hvilke muligheter gir det fremover?
Det at vi nå får samlokalisert våre tilbud med utlån, reparasjon og donasjon gir oss unike muligheter.  

Vi ønsker å bruke lokalene til å videreutvikle vår reparasjonskapasitet og kompetanse, samt tilby læringsarenaer for ungdom i instrument- og elektronikkreparasjon. Etter planen vil lokalene brukes til reparasjon på hverdager av våre frivillige reparatører.  

Hvordan opplever dere at reparasjon engasjerer ungdom og frivillige?
Vi er spent på å se hvordan ungdom tilnærmer seg reparasjon når de ser det skje i lokalene når de kommer for å låne et instrument, henge, spille eller delta på et arrangement. Vi skal synliggjøre reparasjon, og samtidig motivere til å delta på verksted og kurs om de er interessert. Vi håper (og tror) at det generelt er «kult» å reparere blant ungdom i alderen 13-23, som er vår målgruppe, i hvert fall om man drar parallellen til f.eks. klær. Vi håper det er en mer bevisst generasjon enn vår egen ift. Klima. 

Vi håper å kunne demonstrere en modell som er bærekraftig både sosialt og miljømessig.”  

Hva betyr det for dere at dere har fått tilgang til disse nye lokalene?
Det gjør oss synlige og tilgjengelige.
Det gir helt nye muligheter for å øke innsamlingen av instrumenter fra hovedsaklig organisasjoner i dag, (BIR, biblioteket, AKKS, Bergen Kjøtt, kulturkontorene, Griegakademiet) til mer direkte donasjon fra privatpersoner. Regelmessig åpningstid på en sentral lokasjon er essensielt. Det å ha lokaler som er store nok til å kunne samle inntil 100 ungdommer gir oss også muligheter vi ikke hadde på 25 kvm i lånte lokaler på Bryggen.  

Kan du fortelle litt om hva slags aktivitet dere ønsker å legge til rette for i lokalene?
Planen er å ha to verkstedsstasjoner (en for strengeinstrument, en for elektronikk), ha et lite innspillingsstudio, en «stue» der det er mulig å jamme, en scene satt opp for intimkonserter og åpen scene, samt sofaer og stoler som gjør det mulig å henge og være sosial. I tillegg har vi anledning til å tilby for eksempel gitar- og pianokurs, gitarbyggekurs og åpent verksted. På kveldene vil det kunne være temakvelder, som for eksempel Give Metal a Chance eller åpen scene. Vi ønsker også bruke lokalet mest mulig og er i dialog med samarbeidspartnere som kan bruke lokalet til sine aktiviteter på kveldstid (Springbrett for Ungdom, Ung Bergen, Griegakademiet, m.fl). 

“Vi skal bidra til å gjøre reparasjon tilgjengelig og spennende.” 

Kan det fikses?

Er samarbeid med andre aktører i kultursektoren viktig for dere?
Hele prosjektet vårt er bygget på gode samarbeid der begge parter tilfører noe til hverandre. Basistilbudet vårt er muligheten for å låne et instrument, men vi ønsker å bygge et miljø som favner mye bredere. Per i dag samarbeider vi tett med BIR, Bergen Offentlige Bibliotek, AKKS, Forandringshuset V13/Kirkens Bymisjon, Fellesverket/Røde Kors, Springbrett for Ungdom, og håper at vi gjennom «samlokalisering» med en rekke talentfulle produsenter vil bidra til å samskape, for eksempel ift. kursing, åpen scene osv.

Hvordan har dialogen med huseier vært, og hva ser huseier at dere kan bidra med?  
Huseier har vært fantastisk og har en visjon om at bygget skal bidra til å skape musikalsk aktivitet i Bergen. Det at produsentene i tredje etasje jobber med artister som gir ut musikk håper vi kan være motiverende for de som kommer til oss for å låne et instrument for å lære, møte andre som er interessert i musikk eller for å delta på et arrangement.

Hvordan opplever du Bergen som musikkby og hvilken rolle ønsker du at GMAC kan spille?
Bergen er Norges beste og viktigste musikkby. Punktum.  

GMACs visjon er å bidra til at Bergen forblir Norges beste og mest bærekraftige musikkby, og bidra til at det er puls i Bergens musikkliv. Vi tror at tilgang til instrumenter og musikalske arenaer for ungdom, vil bidra til å skape et mangfoldig og rikt musikkmiljø, som igjen gir grobunn for å skape den neste Bergensbølgen. På veien håper vi at en rekke ungdommer vil oppleve musikkglede, mestring og vennskap gjennom å spille et instrument, eller oppleve livemusikk – enten fra scenen eller fra salen. Vi skal også bidra til å gjøre reparasjon tilgjengelig og spennende. Vi skal tilby gode instruktører, godt verktøy, og instrumenter og utstyr som man kan lære på uten å være redd for å gjøre feil.  

På veien håper vi at en rekke ungdommer vil oppleve musikkglede, mestring og vennskap gjennom å spille et instrument, eller oppleve livemusikk – enten fra scenen eller fra salen.”  

Kan du fortelle litt om den digitale løsningen dere bruker for informasjon om varelager og status på utlån?
Vi jobber med å implementere en finsk programvareløsning som heter Trail som organiserer alle instrumentene våre (lokasjon, status utlån, reperasjonmodul) m.m. Denne vil fungere som vårt «varelagersystem» og moderne utlånssystem med scanner og qr koder på instrumentene. Alt vil være gratis, med ulike utlånsperioder, men standard vil være 3 måneder med mulighet å forlenge. Vi skal også tilby gratis medlemskap til å låne for ungdom i alderen 13-23 som vil organiseres gjennom et medlemssystem. 

Hva skal til for å reparere messinginstrumenter i Norge? 
Nå sender vi over 150 instrumenter ut av landet hvert år fordi de ikke kan repareres i Norge. Vi må bort fra bruk og kast kulturen i korps-Norge.  

Norge har en rik korpskultur, så vi i GMAC har samlet inn ca. 400 messing- treblåseinstrumenter fra i hovedsak skolekorps. Disse har vi ikke kompetanse til å reparere, så vi sender de (gratis ved hjelp av Sea Cargo) til vår partner Music Fund i Belgia, som kan reparere disse og har stor etterspørsel etter messing og treblås i sine prosjekter i Haiti, Kongo, Palestina og Mosambik.  

MEN, vi i Norge kan og må bli flinkere på å reparere messing. Dette er dyre instrumenter, 10-70.000,- per instrument, med en levetid på 50-100 år med godt vedlikehold. I Norge byttes de ut hvert 5.-10. år fordi det ikke er nok reparasjonskapasitet, men er lettere å søke om støtte til å kjøpe nye instrumenter. I Hordaland er det 2-3 stykker som reparerer, i Sogn og Fjordane er det ingen.  

Det er et vanskelig problem å løse fordi det ikke finnes en utdanning i Norge for dette, det er vanlig å lære i lærlingoppdrag. I tillegg er det dyrt å utstyre et fullverdig verksted, estimert 1,5-2 MNOK. Det burde være et felles løft i regionene å bygge opp dette – NMF, Instrumenttilskuddsordninger, kommuner, m. fl. har mye å spare her.

Har dere noen tips til andre med grønne initiativ? 
Det er masse liv igjen i gamle instrumenter og utstyr. 

Give Music a Chance ser fram til det videre arbeidet og er ivrige på å dele sine erfaringer. De ønsker å lage en modell som kan kopieres i andre steder i landet. Vi i Kulturrom gleder oss til å følge med videre!