Kulturrom bidro også i år med faglig innhold til by:Larms konferanse – med to programbolker og Oslofrokost. Her får du en kort oppsummering

  • I sesjonen «Kultur som motor i stedsutvikling» utforsket arkitekter, utbyggere og kulturaktører hvordan tomme bygg kan få nytt liv som arenaer for kultur – og hvordan slike prosjekter kan drive sosial, økonomisk og miljømessig bærekraft.
  • I samarbeid med Norske Kulturarrangører ble temaet ansvarlig lydpraksis belyst i sesjonen «Hvor høyt er for høyt?», der bransjen diskuterte hvordan lydnivå påvirker både kunstnerisk uttrykk, sikkerhet og fellesskap.

 

Kultur som motor i stedsutvikling

Bygg rommer fremtidens kulturliv – og kan bli motorer for sosial, økonomisk og miljømessig bærekraft. I denne sesjonen under by:Larm ser vi konkret på hvordan musikk- og kulturnæringen kan gi nytt liv til tomme bygg, og hvordan kultur kan være drivkraft i byutviklingen – ikke bare et resultat av den.

Gjennom eksempler fra Vulkan i Oslo, Børsen kulturhus på Tangen og Sofienbergkirken får vi innblikk i ulike veier til målet – fra etablerte transformasjoner til prosjekter som fortsatt er i utvikling. Hvordan navigerer man regelverk, finansiering og drift? Og hva skal egentlig til for å få det til i praksis?

Panelet bestod av aktører som kjenner dette landskapet fra ulike vinkler:

  • Frode Malmo, konseptsjef bygulv i Aspelin Eiendom, fortalte om hvordan Dansens Hus og Vulkan-området ble til ved å integrere kultur tidlig i utviklingsprosessen.

  • Håvard Skaset fra Børsen kulturhus delte historien om hvordan et gammelt menighetshus ble forvandlet til et levende møtested for musikk og lokalt engasjement.

  • Stian Schjelderup, arkitekt bak Sofienbergprosjektet, beskrev arbeidet med å gi en verneverdig kirke nytt liv som kulturarena.

  • Nora Dyrvik, arkitekt og prosjektrådgiver i Kulturrom, presenterte arbeidet med en ny håndbok for etablering av kulturlokaler i eksisterende bygg – et verktøy som skal bygge bro mellom kulturaktørers behov og byggebransjen.

Hvor høyt er for høyt?

Under by:Larm samlet Kulturrom og Norske Kulturarrangører et panel for å diskutere et av musikkbransjens mest følsomme temaer: lydnivå. Samtalen tok utgangspunkt i det nye internasjonale opplæringsprogrammet HELA (Healthy Ears, Limited Annoyance), som skal bidra til tryggere og mer ansvarlig lydpraksis – uten at det går på bekostning av det kunstneriske uttrykket.

Lydtekniker Sigri Hovde ledet samtalen mellom Thomas Denstad (dBcontrol) og Sten Ove Toft (musiker og booker), som diskuterte alt fra WHO-anbefalinger og arbeidsmiljølov til kunstnerisk frihet og naboklager.

– «Hvis man gjør det på en korrekt måte, burde man ha muligheten til å ha disse volumuttrykkene. Publikum vet ofte hva de går til,» sa Toft, og advarte mot for strenge grenser som kan ekskludere enkelte sjangre.

Denstad pekte på at informasjon og dokumentasjon er nøkkelen til balanse:
– «Det handler om å opplyse publikum, tilby ørepropper og loggføre lydnivået. Så lenge bransjen viser ansvar, slipper vi å få knallharde lovpålegg.»

Panelet var samstemt i én ting: ansvarlig lydpraksis handler ikke om å dempe kunsten – men om å forstå, måle og tilrettelegge slik at både publikum, ansatte og artister kan ha gode opplevelser.

Les mer om HELA her

 

 

En morgen med kaffe, kultur og byutvikling

Torsdag morgen var det fullt hus på Pokalen på årets Oslofrokost, det uformelle frokostmøtet som har blitt et fast samlingspunkt for bransjefolk, politikere, byutviklere og musikkinteresserte.

Dagen startet med en presentasjon fra Broadcast, som delte sin ferske oversikt over hvor, når og hvor mye musikk som faktisk spilles i Oslo. Tallene ga et tydelig bilde av en levende, men også presset, musikkby, der aktiviteten er høy, men arealtilgangen stadig mer utfordrende. 

Nora Dyrvik fra Kulturrom innledet deretter en bolk med fokus på prosessen rundt, og behovet for, kultur i eksisterende bygg. 

 

Flere aktører delte erfaringer fra hvert sitt ståsted: 

  • Eyvind Brox (forretningsutvikler, Halogen) snakket om hvordan innsikt og designmetodikk kan bidra til bedre beslutninger i møte mellom næring og kultur. 
  • Thomas Holth (prosjektdirektør, Økern Sentrum / Steen & Strøm Eiendom) delte hvordan eiendomsbransjen kan skape rom for kultur tidlig i planprosessen. 
  • Bjarne Stensli (musikkprodusent) bidro med perspektiver fra innsiden av musikkmiljøet – om behovet for tilgjengelige øvings- og produksjonslokaler, og om hvordan infrastrukturen påvirker kreativiteten. 
  • Anita Leirvik North (byråd for kultur og næring, Oslo kommune) understreket kommunens rolle som tilrettelegger og samarbeidspartner, og pekte på at kulturpolitikk og næringspolitikk i stadig større grad må sees i sammenheng.