Hopp til innholdet

Alle instrumenter har sin plass i en miks. Noen trenger plass i bassområdet og noen trenger plass i mellomtonen.

En basstromme og bassgitar har behov for mye plass i bånn, mens vokal og gitarer trenger mye plass i mellomtonen. Det viktigste med hvor man plasserer mikrofonen er at man hjelper instrumentene å finne sin plass i miksen. Da blir det lettere å lage en fin miks når man skal sette alt sammen til slutt.

HVA ER OVERHØRING

Ofte omtalt som lekkasje, i de fleste tilfeller ønsker man minst mulig overhøring,

Det finnes mange måter å mikke opp ulike instrumenter på. Felles for de fleste er at man ønsker å få mest mulig lyd av selve instrumentet og minst mulig av rommet rundt. Hvor mye en mikrofon plukker opp av rommet og de andre instrumentene rundt kaller vi overhøring. Det er ofte viktig at mikrofonen er så nærme instrumentet som mulig, dette kaller vi nærmikking.

 

HVORFOR MINST MULIG OVERHØRING?

Lyden blir grøtete og mindre definert med mye overhøring

En av grunnene til at lyden oppleves som grøtete med mye overhøring er at man får inn de andre instrumentene til ulik tid (forsinkelse). Lyden av de andre instrumentene blir annerledes og ofte styggere gjennom en nærmikk som står lengre unna.

 

Man mister kontroll over miksen

Den høyeste lyden på scenen er ofte trommene, det er også derfor trommene er det vi oftest får inn i de andre mikkene.

Eksempel:

  • Plukker mikrofonen på gitarforsterkeren opp masse trommelyd vil det være vanskelig å skru opp gitaren uten at man skrur opp trommene i tillegg, da de kommer inn på samme kanal.
  • Synger vokalisten svakt og du ønsker å skru opp vokalen, er det synd om mye av lyden du får inn i vokalmikrofonen er symbaler.

 

Gain før feedback

Et begrep for hvor mye vi kan dra opp et instrument i nivå før det begynner å feede. Man ønsker mest mulig lyd før det begynner å feede. Med mye overhøring blir dette ekstra utfordrende.

OVERHØRING

  • Overhøring kan også være en viktig del av et lydbilde, men dette bruker man oftere i studio der man ikke har en PA involvert.
  • Mye overhøring kan unngås ved å tenke smart på hvor man plasserer instrumentene på scenen og passe på å ha gode nivåer. Dette står det mer om i emnet om lydsjekk og linjesjekk.
  • Den beste hjelpen man kan få av god mikrofonteknikk er å vite hvordan de ulike mikrofonene plukker opp lyden rundt seg. Dette kalles for mikrofonkarakteristikk.

Mikrofonteknikk/plassering

I tillegg til å plassere mikrofonene så nært instrumentet som mulig må man ta hensyn til hvor nært mikrofonene står i forhold til hverandre. Det er viktig å holde mikrofonene med en viss avstand fra hverandre for å unngå lekkasje. En god regel her er at avstanden fra den ene mikrofonen til den andre skal være tre ganger så stor som fra mikrofonen til instrumentet.

MIKROFONKARAKTERISTIKK
(Polar Pattern / Pickup Pattern)

Mikrofonkarakteristikk Shure SM58 og Shure B58

NYRE
Nyremikrofoner plukker opp lyd foran og på sidene (-6dB på sidene). Man burde plassere monitor rett bak mikrofonen når man benytter seg av nyre for å unngå at monitor spiller inn på sidene. Da nyre tar opp lyd fra siden er dette en bra mikrofon å bruke for uerfarne vokalister som beveger mye på mikrofonen.

SUPERNYRE
Supernyremikrofoner plukker opp lyd foran, bak og på sidene (-9dB på sidene). Monitor burde plasseres på siden av mikrofonen når man bruker supernyre for å unngå at at monitor spiller inn bak mikrofonen. Supernyre mikrofonene har mindre overhøring på sidene og passer dårligere til uerfarne vokalister, da den tar mest lyd rett foran.

Noen mikrofoner plukker opp lyd som kommer inn rett foran, mens andre mikrofoner plukker opp alt rundt seg. Forskjellen i hvordan de plukker opp lyden kaller vi mikrofonkarakteristikk. De mest vanlige karakteristikkene er:

OMNIDIREKSJONELL
Tar opp lyd rundt hele mikrofonen og er ofte uegnet for livelyd.

8-TALLS
Tar opp lyd likt på begge sider av mikrofonen og er ofte uegnet for livelyd.

Riggetips mikrofonstativ: