Valg av mikrofon/DI
En mikrofon gjør om lydtrykk til elektriske signaler. De vanligste mikrofonene deles inn i to kategorier basert på hvordan de gjør denne omformingen – dynamisk og kondensator.
DYNAMISK
Dynamiske mikrofoner fungerer bra til lyder som er høye eller er sterke i nivå
- Tåler høye lyder.
- Robust og ofte billigere en kondensatormikrofon. Den tåler å falle i gulvet om uhellet skulle være ute. Men husk å alltid behandle mikrofoner bra, da slipper du at den plutselig slutter å funke under show.
- Optimal for: Trommer, gitarforsterkere og vokal.
KONDENSATOR
Kondensatormikrofoner fungerer bra til lyder som er svake i nivå eller langt unna
- Trenger 48v.
- Er skjør og ofte dyrere enn dynamiske mikrofoner, så ta ekstra godt vare på disse.
- Kan vrenge om den blir utsatt for høyt lydtrykk.
- Plukker opp mer detaljert lyd enn dynamisk.
- Forsterker lyden mer enn dynamiske mikrofoner.
- Optimal for: Kor og akustiske instrumenter
- Er ofte veldig fleksible, med mulighet for å kutte i bass eller dempe den siden de kan brukes til mange ulike instrumenter med forskjellig lydnivå og frekvensinfo. Les mer om mikrofonkarakteristikk og hvorfor det er nyttig å vite noe om i kapitlet om mikrofonplassering.
DI–BOKS
Den elektroniske varianten av en mikrofon. Finnes både som passiv og aktiv.
PASSIV
Optimal til lyder som i utgangspunktet er høye.
- Keyboard og synther.
- Musikkavspillere (for eksempel tracks fra et lydkort eller musikk fra mobil/ipad).
- Elektronisk trommeset (for eksempel PAD som mange trommiser bruker i dag).
- Bass med aktiv pickup.
- Tåler høyere lydnivå inn enn aktiv DI.
AKTIV
Optimal for instrumenter som i utgangspunktet har svak lyd.
- Akustiske instrumenter som for eksempel kassegitar.
- Gamle tangentinstrumenter trenger ofte litt ekstra forsterking (for eksempel Fender Rhodes). Man kan godt bruke de DI-boksene man har tilgjengelig uavhengig av passiv eller aktiv, men vær obs på at feil bruk kan føre til ulike problemer:
- Om man opplever at det vrenger på kanalen når man bruker DI på bør man bytte fra en aktiv til en passiv DI.
- Om man må gaine opp veldig mye på kanalen man bruker DI på bør man bytte fra passiv til aktiv DI. Da får man mer lyd inn på mikseren uten å måtte dra opp støy.
- De fleste DI-bokser har mulighet for å løfte jord enten via knapp eller bryter. Om kanalen støyer eller brummer kan man forsøke trykke inn denne knappen.
EKSEMPLER PÅ DYNAMISKE MIKROFONER
EKSEMPLER PÅ KONDENSATORMIKROFONER
EKSEMPLER PÅ DI-BOKSER