Hopp til innholdet

Tanker fra årets Teknikk i balanse-deltakere

I år var 16 teknikere utplassert på seks festivaler! Kulturrom har snakket med praktikantene om hvordan det var å være med på Teknikk i Balanse, og om de har noen råd til andre som er nysgjerrige på lyd- og lysfeltet.

Ane Bruheim Pedersen foran lysbordet på Øyafestivalen. Foto: Johannes Andersen

Øyafestivalen (Oslo)

 

Ane Bruheim Pedersen

Hvorfor ville du være med på Teknikk i Balanse?

– Jeg har lenge lett etter en inngang til teknikeryrket, og Teknikk i Balanse var midt i blinken.    

 

Er det noe spesielt kult du vil trekke frem med praksisen? 

– Å ha flere tusen i publikum første gang jeg kjører lys på en konsert. Nervepirrende, men veldig veldig kult.
 

Hvorfor er det viktig med kjønnsbalanse i teknikerbransjen?

– Variasjon gjør bransjen bedre. Vi trenger forskjellige synspunkt og forskjellige tilnærminger til faget og det kommer når vi samler et mangfold av kulturer, kjønn, klasser, politiske ståsted osv.
  

Hvordan tror du man kan inspirere flere kvinner, ikke-binære og transpersoner til å jobbe i bransjen?

– Ved å vise at det er mulig. Jeg tror mange har lyst, de må bare kunne se seg selv i de rollene. Man må vite at man er velkommen, at dette ikke er et yrke som kun passer for én type menneske.  

– Prøv det ut. Meld deg på kurs, meld deg på Teknikk i Balanse, søk deg inn som assistent.   

 

Hva er det med sceneteknikk som gjør at du vil fortsette å jobbe med dette?

– Det er noe veldig spennende med å være en del av live scenekunst. Det er en helt egen stemning. Jeg liker å jobbe i team, jeg liker å kunne jobbe kreativt, jeg liker å kunne jobbe fysisk med å løfte lamper og trekke ledninger. Jeg gleder meg til å sitte foran lysbordet igjen.

Amalie Dale (t.v.) og Linda Johnsen (t.h.) i front of house på Øyafestivalen. Foto: Johannes Andersen

Amalie Dale

Hvorfor ville du være med på Teknikk i Balanse?  

– Eg ville være med på teknikk i balanse for å lære meir om lysteknikk, samt få nye kjennskaper i lysmiljøet og erfare hvordan det er å jobbe på festival.       

– Det er egentlig ikke så ulikt mine tidligere erfaringer på studentsamfunnet, bare at det er mange flere folk som kommer og ser på, og at du har en utfordring i at du må jobbe i dagslys. 

 

Er det noe spesielt kult du vil trekke frem med praksisen?  

– Det beste med praksisen var å få styre lys på Nia Archives, som egentlig skulle ha med egen lystekniker, men som eg fikk vite 45 minutter før showet ikkje hadde det likevel. Derfor ble eg tilbudt av min praksisveileder å styre lyset under konserten hennes.

– Med en veldig uferdig showfil så kastet eg meg rundt for å gjøre meg klar så godt eg kunne, og prøvde mitt beste på å lage et bra show med det eg hadde. Å se publikum ha det moro mens eg sto i teknikerteltet og danset selv var helt fantastisk! 

 

Hvorfor er det viktig med kjønnsbalanse i teknikerbransjen?  

– For øyeblikket er det fortsatt et veldig cismannsdominert yrke. Artistene nå for tiden blir bare mer og mer mangfoldige, og da er det bra å ha et produksjonscrew som kjenner seg igjen i den visjonen artistene prøver å få frem. 

 

Hvordan tror du man kan inspirere flere kvinner, ikke-binære og transpersoner til å jobbe i bransjen?  

– Det er viktig å rekruttere de som viser interesse for bransjen, i stedet for å henge fast i korleis ting brukte å være. Eg har selv møtt menn som er frekke med deg når du bare ønsker å lære og bidra, og dette må tas tak i der dette er et problem. 

 

 Har du noen råd til folk som kanskje er en lys- eller lydteknikerspire i magen?  

– Ta kontakt med det lokale teatret eller studentsamfunnet! Mange av de som jobber i bransjen starter her, og det er alltid folk som vil hjelpe deg å lære og bli bedre. 

 

Har praksisperioden gjort deg mer eller mindre gira på å jobbe med sceneteknikk?  

– Absolutt mer gira. Eg håper på at nå som eg kjenner flere i bransjen så blir det enklere for meg å finne jobber i fremtiden, da livemusikk er en av mine store lidenskaper. Det lar meg bidra til musikk og kultur, uten at eg må stå på scenen selv.   

Elias Sibke Branæs på Vindfruen. Foto: Johannes Andersen

Elias Sibke Branæs

Er det noe spesielt kult du vil trekke frem med praksisen? 

– Det var utrolig gøy og jeg lærte så mye! Og jeg fikk mengdetrening i temaer jeg har vært borte i før. Det var veldig kult å få lov å ha del av ansvaret for linjer og patching feks. Jeg har lenge hatt lyst til å være med og jobbe på festival, og denne sommeren passet særlig bra for meg fordi jeg studerer sceneteknisk produksjon. Å måtte planlegge changeover igjen og igjen gjør at en får rutinene inni hodet og hendene. Ikke minst fikk jeg jobbe med dyktige folk med forskjellige fagområder. 

  

Hvorfor er det viktig med kjønnsbalanse i teknikerbransjen? 

– Det er viktig med kjønnsbalanse og mangfold i alle felt, det gjør alle bedre å ha flere perspektiver å lære av. Men scenetekniker-yrket har alltid vært veldig mannsdominert, så det er viktig å gi kvinner og transfolk en hjelpende hånd inn i bransjen. Det er et praktisk yrke, å måten en lærer det er å gjøre det, så en mulighet som denne er midt i blinken.  

  

Hvordan tror du man kan inspirere flere kvinner, ikke-binære og transpersoner til å jobbe i bransjen? 

– Det er viktig å ha flere å se til, og da må det ansettes flere kvinner. I min mening er det også minst like viktig at de som prøver seg i yrket blir tatt seriøst. Vi må ikke bare si at kvinner «også» kan være teknikere, vi må vite at alle kjønn er like egnet til teknikeryrket. 

– Det er mange veier inn i bransjen, men mitt råd er å teste å jobbe på en av de mange scenene som drives med hjelp av frivillig arbeid.

Har du noen råd til folk som kanskje er en lys- eller lydteknikerspire i magen? 

– Go for it! Det er mange veier inn i bransjen, men mitt råd er å teste å jobbe på en av de mange scenene som drives med hjelp av frivillig arbeid. Det er et bra sted å øve seg, de har antagelig utstyr du kan øve deg på og det gjør det lettere å finne andre som er interesserte i det samme. Ikke vær redd for å spørre om å få se på eller hjelpe teknikere med å jobbe, det er mange som liker å lære bort heldigvis. Et annet tips er å holde øyne og ører åpne på kurs, seminarer og praksis en kan gå til i nærheten. Akkurat som Teknikk i Balanse. 

  

Hva er det med sceneteknikk som gjør at du vil fortsette å jobbe med dette? 

– Grunnen til at jeg ble inspirert til å jobbe med sceneteknikk var som for mange andre egne konsertopplevelser.

Jeg har blitt ekstra opptatt av det tekniske, og særlig lydteknikk, men mye av fritiden min går fortsatt til å sette opp mindre konserter og alt det andre arbeidet som ligger bak å holde arrangementer. 

Teamet på Mablis. Foto: Jens Løvaas

Mablis (Stavanger)

Elin Mari Anne Risnes Gåshus

– Vi var kun damer på teamet. Det(!) er en sjeldenhet og han passet på å dokumentere det når det først skjedde.      

 

Hvorfor ville du være med på Teknikk i Balanse? 

– Jeg ønsker å lære mer om hva som skjer under show, hva som er greit å vite om når man rigger show, og generelt for å forstå lyssbruken under show bedre og hvilken rolle det spiller for å lage en bra opplevelse for publikum. Jeg vil også lære mer så jeg kan brukes til enda mer enn bare til standard jobber som hands blir tildelt.   

 

Er det noe spesielt kult du vil trekke frem med praksisen? 

– Jeg har fått styre røyken under de fleste showene på den lille scenen, og jeg har storkost meg – spesielt da Mudslide kom med hjemmesnekra flammer og jeg fikk gi dem liv med røyken samtidig som Ellen ga dem liv med lysshowet og fargevalgene hun brukte til musikken.   

 

Hvorfor er det viktig med kjønnsbalanse i teknikerbransjen? 

– Vi trenger mangfold for å kunne levere den beste opplevelsen til publikum, og for å kunne lage arrangementer som oppleves inkluderende for alle typer publikum. Det er en sykt kjekk bransje som mange kanskje ikke vet om, eller som de tror krever at du er svær og muskuløs. Dette er synd da det for det meste ikke er tilfelle. Vi damer kan minst like mye som mennene.   

– Og ikke minst kan vi være med på å inspirere barn til å drømme stort og la dem se at vi kan bli hva vi vil når vi blir store uansett bakgrunn og kjønn.   

 

Hvordan tror du man kan inspirere flere kvinner, ikke-binære og transpersoner til å jobbe i bransjen? 

– Vi kan være mer inkluderende, vise hvor fargerik og vakker bransjen kan være, og bli flinkere til å heie på og støtte hverandre som et team i stede for å fokusere på sin egen personlige eller bedrifts vinning. Vi er en liten bransje i et lite land. Ingen av oss tjener på å være firkantet, hovmodige og nedlatende mot andre som kommer inn med en drøm om å være med på å lage flotte opplevelser og minner for livet for publikum.   

 

Har du noen råd til folk som kanskje er en lys- eller lydteknikerspire i magen? 

– Ta sjansen. Snakk med personer du vet holder på med det du ønsker å lære mer om. Vær åpen for å ta imot hjelp, råd og livserfaring. Finn din måte å lære på og bli kjent med folk som kan hjelpe deg på veien.   

– Dersom du ikke kjenner til noen er det en mulighet å snakke med de du ser bak miksen på en konsert når du ser de har tid, eller så kan du søke opp lokale bedrifter som driver med det du vil lære mer om og kontakt dem. Noen kommer til å være uinteressert, andre kommer ikke til å ha tid, men er du heldig så kommer du i kontakt med noen som kan lære deg eller som kan sette deg i kontakt med noen som kan være av hjelp. I en liten bransje er jungeltelegrafen stor.   

– Vi trenger mangfold for å kunne levere den beste opplevelsen til publikum, og for å kunne lage arrangementer som oppleves inkluderende for alle typer publikum. Vi kan være mer inkluderende, vise hvor fargerik og vakker bransjen kan være.

Har praksisperioden gjort deg mer eller mindre gira på å jobbe med sceneteknikk? 

– Mer. Definitivt mer. Jeg kom selv inn i bransjen som hands for 2 år siden ved en tilfeldighet og fant fort ut at dette er det jeg vil jobbe innenfor som min for-alltid-jobb. Jeg har truffet mange flotte mennesker som har lært meg masse og som heier på meg, men dessverre har jeg også møtt på de som gatekeeper en del av det jeg ønsker å oppleve og lære mer om. Kun fordi jeg er dame. Dette opplæringsprosjektet har gitt meg mulighet til å utforske enda mer av bransjen, møte enda flere folk som heier på meg og alle andre som de ser har potensiale og vil jobbe med events, og jeg er minst like nyforelska nå som da jeg først falt for 2 år siden.   

 

Hva er det med sceneteknikk som gjør at du vil fortsette å jobbe med dette? 

– Helheten.   

De flotte folka jeg får jobbe med og kan snakke og spøke med og lære mer fra underveis når det er tid, artister som kommer og gir alt, og ikke minst publikum. Det er lite som slår å se hvor mye folk koser seg på en konsert eller festival der jeg har vært og rigget opp og da fått vært med på å skape glede og minner for dem, selv om prosessen jeg er med på ofte er glemt av dem. Gleden deres varmer hjertet mitt.  

 

Isabelle Restrepo Wetlesen

Hvorfor ville du være med på Teknikk i Balanse?    

– Jeg ville være med fordi jeg synes det var et veldig bra tilbud som føltes trygt å ta del i. Det er ikke alltid lett å ta plass i et så mannsdominert yrke, så det føltes bra å ha en trygg vei inn. Jeg synes det er viktig med kjønnsbalanse i teknikerbransjen, det bidrar til å skape et tryggere miljø med plass til alle.  

 

Er det noe spesielt kult du vil trekke frem med praksisen? 

– Jeg synes det var veldig kult at vi var nesten bare kvinner på Bajazz-scenen. Både lyd- og lystekniker, samt teknisk ansvarlig på og bak scenen var kvinner, og det var veldig inspirerende. 

 

Har du noen råd til folk som kanskje er en lys- eller lydteknikerspire i magen?  

– Gå for det! Lær deg så mye du kan på egenhånd, ta kontakt med et firma, og jobb deg oppover. Det gjelder å finne noen som gir deg en sjanse, enten det er et band eller et firma, og når du skrur bra og er imøtekommende, er det mest sannsynligvis jobb å få! 

 

Hva er det med sceneteknikk som gjør at du vil fortsette å jobbe med dette?    

– Jeg er som musiker veldig interessert i god lyd og konsertopplevelse. Derfor føler jeg at ved å styre lyd blir jeg en flinkere musiker og produsent, og bidrar i samme slengen til å gi andre en bra opplevelse.  

Ingvild på Bastionen scene på Bergenfest. Foto: Marte Thoresen

Bergenfest

 

Ingvild Withammer Ekerhovd

Hvorfor ville du være med på Teknikk i Balanse?  

– Jeg ville utvikle min kunnskap innenfor lydteknikk og føle meg tryggere i min kompetanse. 

– En får oppleve kule konserter, være tett på artistene og får virkelig en følelse av hele systemet bak som får avviklingen til å fungere  

 

Hvorfor er det viktig med kjønnsbalanse i teknikerbransjen?  

– God kjønnsbalanse skaper et bedre arbeidsmiljø, og motvirker ukultur og sexisme.   

– Flere program som Teknikk i Balanse og GRIP, og flere arrangementer rettet mot disse gruppene – da det nok vil føles tryggere for mange å jobbe på, i hvert fall i starten  

 

Har du noen råd til folk som kanskje er en lys- eller lydteknikerspire i magen?  

– Prøv det! Meld dere på praksisprogrammer/kurs eller som frivillig. Du har ingenting å tape på å prøve og da finner du fort ut om det er noe for deg eller ikke. Det åpner også øynene for hvor utrolig mye forskjellig lys og lyd kan være!  

 

Hva er det med sceneteknikk som gjør at du vil fortsette å jobbe med dette?  

– Du får oppleve så utrolig mye kult og de medmenneskelige møtene du får med teknikere, stagehands og artister er fantastiske. Den beste følelsen er når du når artistene får en god opplevelse og du ser hvor fornøyde de er!  

Daniela backstage under Bergenfest. Foto: Marte Thoresen

Daniela Dobrova

Er det noe spesielt kult du vil trekke frem med praksisen?  

– Jeg fikk lov til å avvikle på to av konsertene!   

  

Hvorfor er det viktig med kjønnsbalanse i teknikerbransjen?  

– Jeg har sett at det er mange andre enn menn som har store interesser innenfor dette feltet, men siden det tidligere har vært så få blir det automatisk færre muligheter for oss   

Ordninger som dette kan inspirere flere kvinner, ikke-binære og transpersoner! Jo flere av oss man ser jobbe i denne bransjen, jo lavere terskel blir det for å prøve for andre  

   

Har du noen råd til folk som kanskje er en lys- eller lydteknikerspire i magen?    

– Ta kontakt med studenthuset i byen din om du har mulighet til det. De vil veldig gjerne ha inn folk, enten om du er student eller ei. Dette er en veldig fin måte å teste ut hvilke muligheter du har og om det er noe for deg!   

   

Hva er det med sceneteknikk som gjør at du vil fortsette å jobbe med dette?  

Har man stor interesse for musikk eller teater, men ikke vil stå på scenen, er dette perfekt! Det er ekstremt stor variasjon og alltid noe nytt å lære.  

Jeg er kjempegira på å jobbe videre med dette.

 

Daniela backstage. Foto: Marte Thoresen

Lisa C. Syslak backstage på Bergenfest. Foto: Marte Thoresen

Lisa Clementsen Syslak

Hvorfor ville du være med på Teknikk i Balanse?

– Jeg ville i bunn og grunn lære mer. Jeg har fått være med på masse spennende gjennom ulike kurs og skygging, men å være ute i feltet og faktisk få kunne være med å hjelpe( under ledelse av flinke teknikerere) har vært en stor motivasjon, og er en av de beste måtene å lære på.  

 

Er det noe spesielt kult du vil trekke frem med praksisen?

– Selvfølgelig en utrolig kul opplevelse å være med på å skape lyd på en festival. Det var noe helt eget og spesielt, jeg aldri har vært med på før. Men å faktisk kunne få hjelpe til, og ikke bare se på, lære av å observere og være hands on. Kult å se hvordan det funket under så stort tidspress og samarbeid med så mange forskjellige avdelinger som lys og video.

 

Hvorfor er det viktig med kjønnsbalanse i teknikerbransjen?

– Representasjon, Ulike perspektiver og likestilling. Alle kan gjøre lyd uavhengig av hvilke kjønn man er eller identifiserer seg som. Derfor viktig å vise at kvinner, ikke-binære og transpersoner kan jobbe i teknikker bransjen, som blir ansett som ett manns dominerende yrke, kjønn har ingenting å si for om man er bra lydtekniker eller ikke.

 

Hvordan tror du man kan inspirere flere kvinner, ikke-binære og transpersoner til å jobbe i bransjen?

– Av å se, lære og skygge andre som er ikke-binær, transperson eller kvinne. Det å kunne ha forbilder, og å se opp til noen av samme kjønn, har virkeliggjort det og viser at man kan gjøre det man vil. Det er viktig å ha representasjoner, for å kunne se at det å gjøre lyd, kan alle gjøre om de vil.  

 

Har du noen råd til folk som kanskje er en lys- eller lydteknikerspire i magen? 

– Ta steget! Det kan virke litt enormt og skummelt i begynnelsen, men ikke vær redd for å spørre. Send meldinger, skriv eposter, spør om å få skygge, vær frivillig, finn kurs og knytt kontakter.

 

Hva er det med sceneteknikk som gjør at du vil fortsette å jobbe med dette?  

– Miljøet jeg har vært en del av har vært utrolig fint å jobbe i, alle menneskene jeg har møtt på ulike kultur arrangement har vært utrolig støttende og hjelpsom, noe som gjør at det føles riktig å være en del av, man føler som en del av noe større. Det har også vært ekstra motiverende å møte så mange støttende mennesker som har vært genuint interessert i å hjelpe, veilede og lære meg.  

Malene Mortensen på Malakoff. Foto: Jakob Helgheim

Malakoff (Nordfjordeid)

Malene Mortensen

Hvorfor ville du være med på Teknikk i Balanse?  

– Jeg ville være med på Teknikk i Balanse fordi det virket som en sykt god mulighet til å få erfaring og lære nye ting fra folk som har jobbet med dette i flere år.  

  

Er det noe spesielt kult du vil trekke frem med praksisen?  

– Det var utrolig kult å være med på hele prosessen og skjønne hvordan det hele henger sammen. Jeg fikk mye hands-on erfaring og lærte mye om rigging av lyd på utescene. Jeg tror ikke folk innser hvor mange mennesker som er i sving for å lage en god festival!  

  

Hvorfor er det viktig med kjønnsbalanse i teknikerbransjen?  

– Teknikerbransjen er som samfunnet ellers – det er viktig med kjønnsbalanse. Vi går glipp av mye kunnskap og gode perspektiver hvis det blir for stor ubalanse.  

  

– Det er ingenting som heter ‘dumme spørsmål’ – alle som jobber i bransjen har vært ny en gang og har mest sannsynlig lurt på det samme som deg.

Malene Mortensen på Malakoff. Foto: Sigve Rasmussen

Hvordan tror du man kan inspirere flere kvinner, ikke-binære og transpersoner til å jobbe i bransjen?  

– Representasjon! Kanskje har man ikke tenkt at jobb i teknikerbransjen kan være en karrierevei. Da er det litt mindre skummelt å prøve når man vet at man ikke er alene om det.  

 

Har du noen råd til folk som kanskje har en lys- eller lydteknikerspire i magen?  

– Ikke overtenk det! Kast deg inn i det, heng over skulderen på folk og still mange spørsmål. Det er ingenting som heter ‘dumme spørsmål’ – alle som jobber i bransjen har vært ny en gang og har mest sannsynlig lurt på det samme som deg.  

  

Hva er det med sceneteknikk som gjør at du vil fortsette å jobbe med dette?  

– Det er spennende å møte nye folk, musikalske uttrykk og konsepter som gjør at du må tenke kreativt for å komme med tekniske løsninger. Jeg er glad i høyt tempo og god musikk – og her får jeg (som oftest) begge deler.  

Rigging i teltet. Foto: Michael Schult Ulriksen

Pstereo (Trondheim)

 

Josephine Schulze

Why did you want to participate in Teknikk I Balanse? 

– I wanted to get more hands-on experience in live sound engineering and get a feel for the work as a whole. It feels daunting to start this work as a freelancer and be on my own immediately, so shadowing others with many years of experience is a good way of getting a softer start in the industry. 

 

How do you think we can inspire more women, non-binary, and transgender people to work in the industry? 

– Just by seeing more women not only do the job, but do it well. I think initiatives like this are great to get people a first experience in the field and some contacts to ask the many many questions we might have about the industry. 

 

What is it about stage technology that makes you want to continue working in this field? 

– I am working with sounds in my research every day, but a lot of it is rather desk/or office-based. Being able to interact with other people, be it technicians, stagehands, and artists, makes the job a lot of fun and offers a welcome change to working on my own a lot during the day! And of course getting to see a lot of different music and art is a great perk.

"Man får både muligheten til å jobbe praktisk når man rigger, men også kreativt når man designer lyset. Den kombinasjonen synes jeg er veldig fin", sier Karuniya George.Foto: Michael Schult Ulriksen

Karuniya George

Hvorfor ville du være med på Teknikk i Balanse? 

– Jeg ble med for å lære meg mer om bransjen. Jeg synes at det var veldig kult å få være med på å rigge opp scene, lamper, kablingssystemet, programmere. Det var veldig gøy å se at teltet jeg jobbet på ble ganske så fullt under show. 

 

Hvorfor er det viktig med kjønnsbalanse i teknikerbransjen? 

– Mangfold er generelt viktig, da det bidrar til flere perspektiver i arbeidet, og er med på å skape løsninger som inkluderer flere. En bransje som virker dominert av et kjønn, kan føre til at enkelte blir avskrekket og synes at det er skummelt å vise frem det de kan. Kjønnsbalanse er viktig for å redusere skjevheter og stigmatisering. Økt synlighet av mangfolk gjør at flere føler seg mer trygge, mer inkludert, og åpner rett og slett flere dører. 

  

Hvordan tror du man kan inspirere flere kvinner, ikke-binære og transpersoner til å jobbe i bransjen? 

– Jeg mener at slike ordninger (sånn som f.eks. Kulturrom har) er et viktig tiltak for å inspirere flere ulike folk til å jobbe i bransjen. Økt synlighet er med andre ord et viktig tiltak.  

Jeg tror også at god tilgang på opplæring kan være en viktig faktor for mange. Jo lettere det er å komme seg inn i bransjen, desto flere kvinner, ikke-binære og transpersoner, vil delta. Eksempelvis synes jeg at sceneteknikk-bransjen kan være en krevende bransje å få seg en utdanning i. For enkelte kan det være vanskelig å finansiere fagskole, og erfaring og nettverk står ganske sterkt i bransjen.

 

– Det er fullt mulig at det er mange kvinner, ikke-binære og transpersoner, som synes sceneteknikk virker veldig spennende, men som ikke vet hvordan de skal komme seg inn i det. Jeg tror derfor det hadde vært kult holdt en form for kurs eller sommerskole, hvor folk kan få noe opplæring og så prøve seg på å rigge, programmere, mikse lyd, kjøre show. 

 

Har du noen råd til folk som kanskje er en lys- eller lydteknikerspire i magen? 

– Hopp i det! Det er utrolig mye som kan læres på YouTube og nettet. I tillegg er det mange muligheter for å prøve seg på det i praksis. Hør med bekjente om de vet om noen trenger hjelp med lys og lyd. Sjekk ut om det finnes frivillige foreninger i nærheten som gir mulighet for å jobbe med lys- og/eller lydteknikk. Eller om det finnes interessegrupper for lys og lyd i nærheten. 

 

Hva er det med sceneteknikk som gjør at du vil fortsette å jobbe med dette?

– Jeg synes det er veldig kult med lys. Det er også gøy å bruke lyset til å endre stemningen i en sal, og føle at man er med på å skape showet og publikumsopplevelsen. Det er også variert: man får både muligheten til å jobbe praktisk når man rigger, men også kreativt når man designer lyset. Den kombinasjonen synes jeg er veldig fin.