Ravnedalen Live (Kristiansand)
Embla Mortensen
Hvorfor ville du være med på Teknikk i Balanse?
– Som ny innen lydteknikk har jeg stor interesse for all kunnskap og erfaring som kommer min vei. Teknikk i Balanse virket som et utmerket tilbud, det er nok neppe man lærer mer av enn å være del av et teknikerteam hvor man lærer gjennom å gjøre.
Er det noe spesielt kult du vil trekke frem med praksisen?
– Jeg synes det var veldig interessant å bli introdusert til de forskjellige rollene lydteknikerne hadde, og forstå hva hver og en av dem betydde for helheten av det lydtekniske på festivalen. Det var mye kompetanse og læring å hente hos dem, som ga meg innblikk i hva det vil si å jobbe med monitor, FOH, linje og frekvens.
Hvorfor er det viktig med kjønnsbalanse i teknikerbransjen?
– Jeg tenker at det kan være viktig for å skape et mer inkluderende miljø for alle. På Malakoff var det for eksempel bare en kvinnelig tekniker fra CT. Jeg spurte henne om hvordan det var å jobbe i et så mannsdominert yrke, og hun svarte at det varierer veldig, noen steder er det mer guttastemning enn andre steder.
Hvordan tror du man kan inspirere flere kvinner, ikke-binære og transpersoner til å jobbe i bransjen?
– Kjønnsbalanse, og generelt mangfold, i teknikerbransjen tror jeg ville ført til mer kunnskap, flere perspektiv og bredere kompetanse som kunne utfordret og utviklet yrket ytterligere. Jeg tror også at ved å ha mer representasjon for dem som ikke er menn i teknikerbransjen, ville føre til en større interesse hos unge kvinner og ikke-binære, samt en større trygghet for dem, ettersom å ta del i et mannsdominert felt kan virke såpass truende at noen velger å snu ryggen til, til tross av deres iboende interesse for faget.
Hvordan tror du man kan inspirere flere kvinner, ikke-binære og transpersoner til å jobbe i bransjen?
– Å fortsette med tilbud av samme sort som Teknikk i Balanse er nok viktig for å inkludere og introdusere dem som ikke er menn til sceneteknikk. Jeg tror også mye av makten ligger hos dem som er i teknikerbransjen. Gjennom det jeg har hørt ble mange teknikere, og generelt mange som jobber med kultur, introdusert og utdannet i yrket sitt gjennom andre teknikere som tok dem imot og tilbød dem kunnskap. Det er også slik jeg ble introdusert til lydteknikk, og jeg tror at hvis teknikere har et ekstra øye åpent for kvinner, ikke-binære og transpersoner som viser engasjement for faget, og tar seg tid til å invitere dem inn i miljøet, vil det ha en positiv innvirkning på kjønnsbalansen.
Hva er det med sceneteknikk som gjør at du vil fortsette i dette feltet?
– Som musikk-fan er lydteknikk en drøm av et yrke. Slik jeg ser det er det ingen yrker som kommer nærmere på musikk enn lydteknikk. Jeg er også veldig glad i praktisk arbeid, å bruke kroppen, rigge og sette ting sammen. Lydteknikk er en god balanse mellom fysisk og mentalt stimulerende arbeid, hvor alle sanser er nyttige og tas i bruk. Teknikerbransjen er også en bransje med mange veldig fine folk, så langt har mine møter med teknikere vært utelukkende positive. Det er ofte mennesker som er veldig villige til å dele det de kan og viser tydelig engasjement for faget sitt. De er ofte også ganske rare, og det er jo bare bra!