Christina Friis er daglig leder av Dramatikkens hus. Hun tar oss med gjennom den populære uteserveringen som bugner av grønne planter. Baren og teatret deler inngangsparti, teatrets foaje, hvor den opprinnelige fabrikkstrukturen er beholdt. Til høyre ligger baren, og inn til venstre fører trappegangen til nyoppussede kontorer og et romslig skriveloft.
Dramatikkens hus har et nasjonalt ansvar for utvikling av norsk og samisk dramatikk. Det kan søkes om tilskudd for arbeidsopphold her på huset: Skrivestøtte, samarbeid med dramaturg og verksted.
I scenerommet får dramatikere mulighet til å teste tekster sammen med profesjonelle skuespillere, regissører, lys, lyd og publikum. Dette er en utviklingsarena for scenetekst. Forestillingene lages ikke ferdig her. Det skjer på teatre rundt om i hele landet, dit tekstene ofte tas med etter et opphold her. Driften er 100% ikke-kommersiell, forteller Friis. Alle visninger er gratis.
– Andre hus har gjerne mer spesialiserte rom der formålet er definert på forhånd: prøver, lesing og så videre. Det passer godt på store scener, men hos oss er scenerommet et alt-mulig-rom der man kan endre og utfordre, forteller kommunikasjonsansvarlig Adam Tumidajewicz. Sammen med teknisk ansvarlig Ole-Jørgen Løvås gir Adam oss en omvisning på huset og innsikt i hvordan det drives.
Bilde fra bakgården til lokalet