Som første post ut på programmet til årets fagsamling for teknisk ansvarlige samlet vi et panel for å finne utav hvordan det faktisk står til på scenene rundt om i landet. Linda Sophie Babunga Johnsen (elev ved Fagskolen i Oslo), Nina Hodneland (Norske Kulturhus) og Anders Tangen (Norske Kulturarrangører, NKA) luftet bekymringer rundt store forskjeller på besøkstall knyttet til hvor i landet scenene ligger. Nina Hodneland viste til funn i Norske kulturhus ferske undersøkelse:
«De store husene tett på store byer med store saler, de går bra. Men de skiller seg ut. Noen av de har oppgang 25% opp fra normalåret 2019. Mens mange små, særlig i nord, går ned 30-40% ned. Det er ikke bare færre besøkende, men også færre arrangement.»
Hun understreket også at artister ikke kan prioritere den nordlige delen av landet da det er for dyrt. «Artistene kan ikke prioritere nord fordi det er for små marginer. De må tjene mest mulig for minst mulig.»
Anders Tangen i NKA påpekte at kostnadsbildet også påvirker bredden i tilbudet: «Man går for det safe. Og dette går ut over bredden og mangfoldet» Og sa videre «Dette er kulturpolitisk. Hvis man vil ha kultur for alle, må det styrkes gjennom virkemidler.»
Videre snakket panelet om hvordan det står til med bemanningen innen det tekniske feltet. Moderator Karen Sofie Sørensen (Kulturrom) spurte panelet om kompetanseflukt fra sektoren har hatt en effekt på scenene.
Nina Hodneland svarte: «Lyd er ok. Lys mangler. De aller fleste steder er det en person som skal gjøre alt. Man er overhode ikke rigget for sykdom eller annet fordi kompetansen ikke er på stedet utenom den ene. Det har blitt vanskeligere å få tak i folk etter covid og kommunale lønnstabeller gjør at man ikke får tak i alle som man trenger.»
Linda trekker frem Fagskolen i Oslo som en viktig akselerator for rekruttering i fremtiden:
«Hvis fagskolen hadde eksistert før, så hadde jeg valgt andre ting etter ungdomskolen. Jeg visste ikke at det var mulig for meg å jobbe i sceneteknisk bransje. Jeg har fått vite om det sent. Jeg tror det er viktig å markedsføre studiet tydelig slik at folk kan ta de rette valgene og får rett erfaring for å fortsette karriereløpet.»
Avslutningsvis diskuterte panelet hvordan de tror fremtiden for norske scener og den scenetekniske bransjen vil se ut.
Anders Tangen «Jeg tror folk vil fortsette å gå på arrangement og så håper at myndighetene styrker Kulturrådet for å bevare mangfold og bredde.»
Men Nina Hodneland trakk frem at fremtiden ikke bare er lys for kulturscenene «Det er ikke den samme tydelige retningen på kommunalt nivå og det har ikke vært tøffere på lenge. Politikerne leter med lys og lykt for å finn hva de kan kutte så vi må finne nye modeller for å finne ut hvordan vi kan bruke husene.»