I panelet satt Julie Forchhammer (Klimakultur), Hans Petter Jenssen (Creative Technology) og Mira Svartnes Thorsen (Ravnedalen Live og Dirty Old Town). Moderator var Karen Sofie Sørensen (Kulturrom)
Les ballade.no sin utfyllende artikkel om samtalen her
«Blir dette en prat eller en alvorsprat?» spør moderator Karen Sofie Sørensen.
Temaet for samtalen var sirkularitet: Hvordan kan kulturbransjen endre hvordan vi kjøper varer og tjenester? Fra systemendring til rider-skriving er det mange utfordringer som står i kø for at scener og arrangementer skal bli mindre karbonintensive og mer bærekraftige.
«Som Nordens største tekniske leverandør må vi ta ansvar, og flytte mindre utstyr og mennesker over lange distanser. Vi forsyner kartlegginger med data på utstyr som er i bruk. Fordi vi er en utleievirksomhet er det billig å bevare utstyret, og i snitt er levealderen over ni år på utstyret vårt. Per arrangement blir CO2-avtrykket lavere av det.»
Det sier Hans Petter Jenssen i Creative Technology, som trekker frem at utstyret de leier ut har lang levetid og blir reparert fordi det sparer bedriften så mye ressurser. Han nevner også at grønne ridere kan slå feil dersom de ikke er knyttet til lokale forhold:
«Vi i CT får ofte grønne ridere der man har valgt minste motstands vei, med LED-lys og lignende. Det er best å bruke det som ligger på hylla, ikke å frakte LED-lamper kjempelangt eller kanskje til og med kjøpe inn nye.»
Han nevner at Øyafestivalen er en av få arrangører som begrenser artisters produksjons-ønsker med en begrunnelse i klimaavtrykk. De kontraktsfester at artistene må spille på det de har, og det er med fordel noe enda flere kunne ha gjort for å begrense utstyrsjaget, transport og innkjøp.
«Norge er en versting på el-avfall i verden. Mange har en dings som de har brukt én gang – den kunne blitt gjenbrukt, eller enda bedre, ikke kjøpt?», spør Julie Forchammer.