«Vi har lagt bak oss enda et vanskelig år for kulturlivet, som fortsatt er sterkt preget av effektene fra koronapandemien og usikre økonomiske tider. For mange arrangører har ikke publikum kommet tilbake til salene i samme grad som før, økte priser gjør det vanskeligere å få det til å gå rundt og kulturfrivilligheten har utfordringer med rekrutteringen. Likevel har aktivitetsnivået og ambisjonene hos kulturaktørene vært skyhøye. Noe vi også har merket på søknadsbunken, og det ble i 2022 nok en gang søknadsrekord. Det ser vi som et solid sunnhetstegn på at kulturlivet selv, etter flere år med utfordringer, nekter å gi opp og er fast bestemt på å komme tilbake sterkere enn noensinne!
Til tross for at vi tolker enda et år med søknadsrekord som noe positivt, er vi svært bekymret på vegne av våre tilskuddsmottakere og kulturlivet generelt for at gapet mellom den totale søknadssummen og hva vi har mulighet til å fordele fortsetter å øke. Før utvidelsen i 2019 lå innfrielsesgraden på 25% av det totale omsøkte beløpet, mens den nå er helt nede i 15%. Det kan på sikt gå på tilliten løs. Ikke bare til oss som en del av virkemiddelapparatet for kulturlivet, men også til det politiske miljøet og oss som kulturnasjon. Hvis det virkelig er et mål for oss at alle skal ha mulighet til å oppleve og utøve kunst og kultur, slik Kulturloven sier, så må rammen til Kulturrom økes betraktelig i 2023. Det kom en ekstra bevilgning på 4 millioner kroner på tampen av året, som kom svært godt med, og vi tolker det som et signal på at en permanent økning er ønskelig.
Det er svært gledelig at regjeringen i 2022 igangsatte arbeidet med å lage en strategi for frivillig kulturliv. Det har vært flere innspillsmøter så langt, og Kulturrom blir svært ofte trukket fram av interesseorganisasjonene på feltet som avgjørende for at deres medlemmer skal kunne legge til rette for et rikt og variert kulturliv over hele landet. 90% av kommunene svarer i tillegg i en undersøkelse gjennomført av Telemarkforskning i fjor, at de er avhengig av nasjonale midler for å kunne gjennomføre nødvendige oppgraderinger og investeringer i kulturlokaler. Styrking av Kulturrom bør derfor være en av hjørnesteinene i den kommende strategien for frivillig kulturliv, siden god tilgang på egnede og utstyrte lokaler er selve grunnlaget for all kulturaktivitet.
Koronapandemien førte til alvorlig kompetanseflukt fra scenetekniske yrker. Kartleggingen «Forestillingen er avlyst», som vi gjennomførte i samarbeid med Telemarkforskning, viste at den har fått store konsekvenser for mange arrangører over hele landet. Derfor hadde Kulturrom i 2022 en satsing på å øke rekrutteringen i scenetekniske yrker, som fortsetter i 2023. Vi organiserte flere opplæringsprogrammer og kurs, bl.a. i samarbeid med Bergen Kjøtt, utleiefirmaer over hele landet og Popsenteret i Oslo. Det siste valgte vi å kalle Unge Knottepøbler etter Facebook gruppen for lydteknikere, og der fikk 6 unge teknikere en grundig opplæring over 3 måneder før de skal ut i nye 3 måneder med utplasseringer på scener og utleiefirma i år. Dette konseptet blir i 2023 videreført i flere andre byer i landet. Det var også ekstremt gledelig at den nye fagskoleutdanningen for teknikere ble godkjent på tampen av året. Den vil bli ekstremt viktig for rekrutteringen i årene som kommer.
Riktig godt nyttår fra alle oss i Kulturrom!»
-Kjetil F. Wevling, fungerende daglig leder