Hva er god lyd? Lydteknikerne gir deg svaret
5. mai 2020
Hva definerer og utgjør god lyd? Kulturrom har tatt en prat med teknikerne for å få svar på hva de mener er god lyd.
Steven Grant Bishop er teknisk ansvarlig på studenthuset Folken i Stavanger, tidligere freelance på flere markante scener i Oslo, som Sentrum Scene, Rockefeller, John Dee og Kulturkirken Jakob. Han har en bakgrunn som lydtekniker og turnéleder for artister som Sondre Justad, Lemaitre, Darling West og Highasakite.
Hva er god lyd?
Det er så subjektivt, men likevel så objektivt. God lyd er klart og tydelig, det er rent og setter fokus på de riktige tingene og musikken som fremføres. For å oppnå god lyd er det viktig med et godt rom og utstyr, en erfaren og kompetent tekniker, og ikke minst et dyktig band eller artist.
Marita Kristensen er fast lydtekniker ved VALY Lyd Lys og Scene i Finnmark. Hun utdanning fra lydproduksjon ved Trøndertun Folkehøgskole, bachelorgrad fra Liverpool Institute for Performing og har tidligere jobbet frilans for blant annet Kulturtanken.
Hva er god lyd?
Hva som er god lyd eller ikke er en veldig subjektiv oppfatning. Når jeg skrur lyd er det viktigste for meg at det er klarhet i alle instrumenter og vokaler, at det er en velbalansert miks hvor det ikke blir for mye eller lite av er instrument, samt at uttrykket til artisten kommer frem. Å styre lyd er et samarbeid mellom artist og tekniker som er avgjørende for at helheten blir bra. I tillegg har bandet, lokalet og høyttalersystemet som er tilgjengelig selvfølgelig stor innvirkning på hvordan lyden blir. Man kan ikke lage gull av gråstein, som jeg bruker å si.
Det som utgjør en god opplevelse for min del er at bandet er erfarent og spiller sammen og balansert. Da er min jobb å finjustere og passe volumet fremfor å skru ihjel hele lydbildet.
Jonas Sivertsen er teknisk ansvarlig på Tvibit i Tromsø og frilans lydtekniker (live og studio). Som frilanstekniker har han jobbet med flere ulike festivaler og arrangementer og har blant annet gjort lyd for artister som Dagny, Pentagram, Legendary Shack Shakers, Daniel Norgren, Uncle Acid and The Deadbeats, m.fl. Han jobber ellers mye med artister som The Northern Belle, Ohmwork og Moonshiners Project.
Hva er god lyd?
Som publikummer liker jeg når det er fin balanse mellom de ulike elementene i lydbildet. Jeg synes det er bra når man kan nyte god musikk uten å måtte bruke ørepropper, men at man likevel kan føle musikken litt på kroppen og rockefoten automatisk starter å trampe med på takten. Da koser jeg meg!
Som lydtekniker mener jeg at godt samspill mellom artist og crew er et viktig fundament for å kunne skape en fin konsertopplevelse for de involverte og publikum. Alle som jobber med en produksjon er verdifulle tannhjul som får maskineriet til å gå rundt.
Et godt utgangspunkt for ”god lyd” er når man får jobbe med flinke artister som klarer å tilpasse seg spillested og hverandre. Dersom dette ikke er tilfellet kan man fort få en litt kjip dag på jobb som lydtekniker. Et uttrykk som ofte går igjen er «shit in, shit out». For meg er lydbildet litt som et puslespill hvor man må få alle bitene til å passe i helheten. Av og til må man bare banke bitene litt på plass.
Synne Stenersen jobber frilans på mange av kulturhusene og klubbene i Oslo og megn, blant annet Sentralen, Lillestrøm kultursenter, Krøsset, Røverstaden, Parkteatret og Nasjonal Jazzscene. Hun har en faglig bakgrunn fra ett år musikkteknologi og studioarbeid ved Høgskolen i Nesna og har bachelor i musikkproduksjon fra NISS og har tidligere jobbet for Rubicon og Bary hvor hun har jobbet som festivaltekniker på ulike festivaler. Siden 2017 har hun vært monitortekniker for Kvelertak og vært med disse på supportturneer med band som Metallica, Ghost og Mastodon. Synne har også vært på turné med band som The Needs, Sandra Kolstad og Biru Baby.
Hva er god lyd?
God lyd er når det lytteren hører samsvarer med det utøver ønsker å formidle. For å oppnå dette må de ulike elementene i en produksjon fungere optimalt sammen, både fysikken, utstyret og menneskene involvert.Vet man hva som skal formidles, er det lettere å bearbeide de ulike elementene til å spille sammen i favør for sluttresultatet.
Kvaliteten på de ulike elementene i en produksjon har ulik betydning for sluttresultatet og det at noen elementer fungerer godt sammen er viktigere enn andre. Jeg forestiller meg produksjon av lyd som en selvsnekra versjon av Maslows behovspyramide. Dette er en mental visualisering jeg bruker for å prioritere hva som er viktigst for å oppnå best resultat innafor tidsaspektet man har til rådighet. Elementene i denne pyramiden består i litt flytende prioritert rekkefølge av:
Utøvers evne til å formidle budskapet, høyttalere versus rom, mikrofonteknikk versus overhøring, scenelyd versus overhøring, lydtekniker versus prosessering.
For at man skal nå toppen av pyramiden der man kan fornøye seg med å mikse god lyd må man ha de andre elementene på plass.
Bjørn Ola Opsahl er teknisk ansvarlig på Chateu Neuf i Oslo siden 2018. Han begynte som frivillig lydtekniker i Chateau Neuf sitt teknikerutvalg, Regimet, i 2015 og har studert musikkproduksjon på Westerdals i Oslo. Han er lydtekniker for flere band og artister i tillegg.
Hva er god lyd?
God lyd er når teknikken ikke er til hindring for det musikeren prøver å formidle, det skal oppleves som en videreføring av det musikerne gjør på scenen. Det er også viktig med god balanse og klang, samtidig er god lyd så sjangeravhengig at man må skjønne hva musikeren ønsker og formidle dette til publikum.
Det er også viktig at utstyret på en enkel måte gir det musikerne trenger. For eksempel å kunne gi en klang som høres naturlig ut og om man trenger mer lyd i monitor så skal det gå lett. Utstyret skal være et verktøy som teknikeren opplever at man bruker effektivt.